white-3395699.jpg

Britse super wast verpakkingen schoon

LONDEN – Britse supermarktketen Sainsbury’s ruilt de plastic verpakkingen van al haar eigen merk vloeibaar wasmiddel in voor de vernieuwde, kartonnen pakken. Met deze aanpassing verwacht de Britse retailer jaarlijks 22 ton plastic te besparen.

Redactie |

Naast het besparen van groten getale plastic kennen de nieuwe, kartonnen verpakkingen nog veel meer voordelen, stelt de supermarktketen. “De nieuwe dozen, die 35% lichter zijn dan de originele verpakkingen, maken het mogelijk om jaarlijks 13 vrachtwagens minder te laten rijden. Hierdoor verminderen we ook de CO2-uitstoot in deze productgroep met 50 procent”, stelt Sainsbury’s in haar communicatie. De wasmiddelen van Sainsbury’s zijn daarnaast ook opnieuw geformuleerd, waarna de was vloeistoffen nog geconcentreerder zijn dan voorheen. Hierdoor is minder wasmiddel per wasbeurt nodig. “Door de nieuwe, geconcentreerdere samenstelling kan de klant vijf extra wasbeurten per verpakking doen.”

Ambitie
Deze stap is onderdeel van Sainsbury’s ambitie om het gebruik van plastic verpakkingen van haar eigen merk tegen 2025 te halveren. Eerder lanceerde de retailer dubbele toiletrollen, waardoor de plastic toiletrolverpakkingen met 30 procent, dit komt neer op 84 ton plastic, werden gereduceerd. Ook lanceerde de supermarktketen vorig jaar hervulbare handzeep-zakjes. Deze zakjes verbruiken 85% minder plastic, waarmee Sainsbury jaarlijks 28 ton plastic bespaart.

Bron: Levensmiddelenkrant