NIEUWVEEN - Wie vervangt de C1000 slager? Dat is de belangrijkste vraag als we kijken naar de hoeveelheid aanbiedingen van supermarkten in de productgroep vlees, vis en vegetarisch. Verrassend genoeg heeft Boni die rol op zich genomen. De formule is flink meer actie gaan voeren.
Binnen de supermarkt is vlees, vis en vegetarisch een belangrijke productgroep die wekelijks veel aanbiedingen heeft. Yenom heeft het aantal aanbiedingen in die productgroep van de afgelopen 41 weken (week 1 tot en met 41) vergeleken met die in dezelfde periode van 2014. Hierbij zijn de aanbiedingen van zestien supermarkten meegenomen (Albert Heijn, Boni, C1000, Coop, Deen, DekaMarkt, Dirk, Emté, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Nettorama, Plus, Poiesz, Spar en Vomar). Het aantal aanbiedingen bij de zestien supermarkten over 2014 en 2015 is gelijk gebleven. Echter is supermarktketen C1000 sinds week 28 van dit jaar gestopt waardoor er een correctie plaats moet vinden voorde periode waarin er geen C1000 aanbiedingen meer zijn. C1000 stond bekend om de slagersafdeling met kwalitatieve producten die vaak en scherp in de aanbieding waren. Dat is ook terug te zien als er naar de standaard multibuy wordt gekeken, waar C1000 voornamelijk ’50 procent korting’ en ‘1+1 gratis’ aanbood. Jumbo heeft deze vlees, vis en vegetarisch aanbiedingen niet meegenomen in het promotieaanbod. Jumbo is de supermarkt met de minste vlees, vis en vegetarische aanbiedingen. De gele formule zweert immers bij EDLP.
Waakhond
Als de C1000-aanbiedingen buitenspel worden gehouden is er een lichte stijging van 3 procent te zien. Op het eerste gezicht zou deze stijging vele malen hoger moeten zijn om het vertrek van C1000 op te vullen. Dit is ook het geval, echter er is een daling bij voornamelijk regionale supers zoals Deen (-4%), Poiesz (-4%), Vomar (-4%) en EMTE (-6%) in het aantal vlees, vis en vegetarisch aanbiedingen. Of houden alle ketens met minder aanbiedingen soms rekening met de acties die waakhond Wakker Dier anders tegen hen zal voeren? Hoe het ook zij, er is wel degelijk een grote stijging die de dalingen compenseert. De grootste stijging komt namelijk bij Boni supermarkt vandaan, met ruim 22,5 procent meer acties in vlees, vis en vegetarisch dan in 2014. Het lijkt er wat betreft de stijging op dat Boni vol inzet om de C1000-slagerte vervangen. Het aantal aanbiedingen van Boni ligt echter nog ver onder het aantal van C1000 en veel andere supers. Los van het feit dat er natuurlijk ook gekeken moeten worden naar het productassortiment en kwaliteit.
Bron: Levensmiddelenkrant