Bean Teriyaki.jpg

Bonduelle wil vriesverse groenten op het netvlies van retailer krijgen

EINDHOVEN – Vriesverse groenten zijn net zo vers als verse groenten, stellen category development manager Ancèl MerksDost en brand manager frozen Carola Sonnemans, beiden werkzaam bij Bonduelle. Daarbij zijn deze groenten lekker, van goede kwaliteit en jaarrond verkrijgbaar. De groentes van Bonduelle worden bovendien duurzaam geteeld en verpakt. Je zou verwachten dat vriesverse groenten top of mind zijn bij retailers en consumenten, maar dat is niet het geval. De focus ligt vaker op vers en dat begint al op de winkelvloer.

Renée Salome |

Vriesverse groenten, en trouwens ook fruit, krijgen te weinig ruimte bij de Nederlandse supermarkten, vinden Merks-Dost en Sonnemans. Dat ligt anders in bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland, waar meters groente en fruit in de diepvries liggen. “In Nederland is er altijd wel een supermarkt in de buurt, waar we makkelijk even naar binnen lopen voor een boodschap, maar als de afstanden groter worden, neemt de frequentie van boodschappen doen af en wordt de noodzaak voor het opbouwen van een voorraad diepgevroren producten hoger”, legt Sonnemans uit. Maar er is meer aan de hand, weet Merks-Dost: “Veel consumenten hebben de perceptie dat producten uit de diepvries ongezond zijn.”

Net zo vers als vers
Dat bestrijden Merks-Dost en Sonnemans met klem: “Vriesverse groenten zijn altijd net zo gezond als verse groenten.” Beiden geven de voorkeur aan de term ‘vriesvers’ voor de groenten die in het diepvriesschap liggen, want hiermee wordt nog eens extra nadruk gelegd op de versheid van de groenten. Sonnemans: “De groenten van Bonduelle worden geoogst wanneer ze op hun best zijn, en direct diepgevroren in fabrieken die pal naast de velden liggen. Een proces van slechts enkele uren. Hierdoor worden voedingsstoffen optimaal behouden en komen ze weer vrij bij de bereiding. Dit is een groot verschil met de oogst van verse groenten. Die vindt namelijk wat vroeger plaats, zodat de groenten kunnen rijpen in de winkel, want dan moeten ze op hun mooist zijn. Hoe langer ze in de winkel of koelkast liggen, hoe meer ze van hun voedingswaarde verliezen. Vriesvers is dus altijd even vers als vers, en soms zelfs verser.” En dan is er nog een misverstand dat Sonnemans graag uit de weg wil ruimen: “In tegenstelling tot wat veel mensen denken wordt er helemaal niets toegevoegd aan onze vriesverse losgevroren groenten.”

"Vriesverse groenten zijn een verse en duurzame optie en verdienen meer aandacht en ruimte op het schap"
section1_page10_article33_3.jpg

Meer groene meters
Hoe komt het dan toch dat veel mensen de diepvries met ongezond associëren? Daar zijn meerdere oorzaken voor aan te wijzen, stelt Merks-Dost. “Vers staat heel goed bekend in Nederland. In onze supermarkten is veel keuze en het aanbod is van goede kwaliteit. Het wordt mooi gepresenteerd aan het begin van de winkel. Vriesvers staat vaak helemaal achterin en wordt omringd door minder gezonde producten als ijs en snacks. De shopper heeft vriesverse groente nog niet top of mind en tegen de tijd dat deze bij de vriezer aankomt, liggen de verse groenten al in de kar”, zet de category development manager uiteen.
Het is voor Bonduelle best een uitdaging om de focus van zowel retailer als consument een beetje te verleggen. Hoe communiceren ze dat vriesvers óók vers is? “Door met campagnes meer te vertellen over de productie van vriesvers. Maar ook door de voordelen van vriesvers uit te lichten. En door met onze producten in te spelen op foodtrends”, vertelt Sonnemans vanuit haar rol als brand manager. Merks-Dost vult aan: “We kijken samen met retailers hoe we de beschikbare meters zo optimaal mogelijk kunnen verdelen. De groene meters, waar ook fruit onder valt, zouden wat ons betreft ook meer ruimte mogen krijgen. Groente en fruit zijn immers de ‘sweet spot’ van vriesvers, want ze zijn zowel plantaardig als gezond en hebben een optimaal prijs-kwaliteitsimago. Het zou daarnaast mooi zijn als verse en vriesverse groente op dezelfde afdeling te vinden zijn. We zien dat de categorie vriesvers het online veel beter doet, daar wordt de consument geconfronteerd met beide opties tegelijk. Dat werkt heel goed voor de categorie en sluit aan bij de belevingswereld van de consument.”

Geen must, maar een lust
Bonduelle heeft een sterke positie binnen losgevroren groenten met 26,5% marktaandeel. Het gaat om groenten als tuinerwtjes, broccoli, bloemkool, sperziebonen en edamame boontjes. De erwtjes zijn al tijden de hardlopers van het vriesvak, maar ook nieuwkomers zoals de edamame boontjes roteren supergoed. “Een groot voordeel van diepvriesgroente is de mogelijkheid tot portioneren en het bewaargemak”, zegt Merks-Dost. “Dat komt helemaal goed uit als je je realiseert dat we in Nederland nog steeds te weinig groente eten, namelijk circa 153 gram per dag, waar 250 gram aanbevolen is.” Het grootste groentemerk van de wereld, zoals Bonduelle stelt, introduceert daarom ook andere concepten. Zoals Groenterijst; ‘rijst’ gemaakt van bloemkool of broccoli. En Groenten voor soep: drie verschillende mixen met groenten om snel een soep van te maken.
Het laatste groenteconcept van Bonduelle, Groente Rondo’s, is net een beetje anders. Met de Groente Rondo’s, verkrijgbaar in drie smaken (courgette & aubergine, erwtjes & spinazie en pompoen & pastinaak) is Bonduelle een andere richting ingeslagen. “Al onze vriesverse groenten zijn puur natuur, met Nutri-Score A, maar de rondo’s zijn een bereid product. Hiermee spelen we in op de vraag naar gemak en variatie”, legt Sonnemans uit. Ze vervolgt: “We proberen van groente geen must te maken, maar een lust. Op een leuke, lekkere en makkelijke manier.”

3H6A3508-tanden witter, Bonduelle, Anceel & Carola, Levensmiddelenkrant_2_1_2.jpg Carola Sonnemans (l) en Ancèl Merks-Dost vinden dat vriesverse groenten veel meer aandacht verdienen.

Vriesvers is duurzaam
Merks-Dost en Sonnemans willen benadrukken dat hun vriesverse groenten niet alleen lekker en gezond zijn, maar ook duurzaam. “Dat begint al op het veld. Alle vriesverse groenten van Bonduelle worden in Europa geteeld, met uitzondering van de edamame boontjes – maar we werken er hard aan om deze binnenkort ook van Europese bodem te krijgen! Bonduelle is voorloper op het gebied van regeneratieve landbouw. Een productiemethode waarbij boeren natuurlijke hulpbronnen versterken in plaats van uit te putten. De methode richt zich vooral op verbetering van de bodemkwaliteit, door bijvoorbeeld de bodem met rust te laten. Dit doen wij door de bodem niet te veel te bewerken en alleen een kleine strook oppervlakkig open te maken voor inzaaiing, waardoor insecten niet gestoord worden”, zegt Sonnemans. “Vriesvers is een duurzame keuze. Wij vriezen onze groenten in het seizoen in en kunnen ze vervolgens jaarrond aanbieden. Vergelijk dat eens met de vliegtuigen vol verse boontjes. Bovendien voorkomen we verspilling. De gemiddelde Nederlander gooit nog steeds veel voedsel weg, waarbij verse groente in de top 3 staat. Met vriesverse groente kun je perfect portioneren en hoef je niets weg te gooien”, aldus Merks-Dost. Sonnemans vult aan: “Geen groente, geen geld en ook geen middelen. Want voedselverspilling gaat natuurlijk verder dan het weggooien van producten en geld; het betreft de hele keten. Iedere schakel is tevergeefs geweest als we ons voedsel weggooien.”
De duurzame ambities van Bonduelle komen ook tot uiting in de verpakkingen. Merks-Dost: “We zijn heel trots op onze nieuwe verpakkingen. Deze zijn in 2021 geïntroduceerd en 100% recyclebaar. We zijn de first mover in deze categorie die met een verpakking van monoplastic is gekomen. De volgende stap is nog minder plastic te gebruiken, door onze verpakkingen smaller te maken. Ook zorgen we hierdoor voor minder lucht in de verpakking. Hierdoor passen er straks meer verpakkingen op 1 plank!” Ze vervolgt: “We willen niet de beste ‘van’ maar ‘voor’ de wereld zijn. Bonduelle Benelux heeft de ambitie om een B Corp-gecertificeerd bedrijf te zijn in 2024. De complete Bonduelle Groep, actief in 100 landen, zal naar verwachting in 2025 gecertificeerd zijn.”

Reset je recept
Bonduelle ziet het als missie om een rol te spelen in de transitie naar een plantaardig dieet. Zo draagt het bedrijf immers bij aan de gezondheid van mens en planeet. “We weten dat veel mensen wel meer plantaardig willen eten, maar niet goed weten hoe. Daarom hebben we de campagne ‘Reset je Recept’ gelanceerd. We hebben gerechten die veel gegeten worden op een makkelijke manier plantaardig gemaakt. Zo is beef teriyaki gereset naar bean teriyaki. Hetzelfde recept, maar dan met onze vriesverse edamame boontjes in plaats van vlees. Makkelijker kunnen we je het niet maken!”, aldus Sonnemans.
De campagne is inmiddels live en zowel online als op de winkelvloer zichtbaar.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.