DEN HAAG – Kant-en-klaar maaltijden van online aanbieders blijken vaak niet zo gezond te zijn als wordt beloofd, zo meldt de Consumentenbond. Ze bevatten vaak te veel zout, weinig groenten en/of geen volkorengranen.
De Consumentenbond heeft in totaal 224 kant-en-klaar maaltijden van vijftien landelijke aanbieders bekeken. Hiervan voldeden slechts acht maaltijden aan de richtlijnen voor een gezonde maaltijd van het Voedingscentrum. Vooral de hoeveelheid zout in de maaltijden was te hoog, met gemiddeld zo’n 1 gram zout meer dan de richtlijnen voorschijven. Verschillende diensten die beweren zout met mate te gebruiken, overschrijden ruim de richtlijnen.
Weinig groenten en geen volkoren
Het onderzoek toont ook aan dat fabrikanten vaak met witte rijst, pasta of een ander graanproduct koken in plaats van een gezondere volkorenvariant. Tevens gebruikt de helft van de aanbieders minder groente dan de aanbevolen 150 gram, terwijl ze wel beweren dat de maaltijden genoeg groente bevatten. De hoeveelheden verzadigd vet en energie (tussen 400 en 700 calorieën) blijken vaak wel te voldoen.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Aan huis bezorgde kant-en-klaarmaaltijden bieden veel gemak. Maar qua gezondheid valt er nog heel wat te verbeteren. Aanbieders moeten minder scheutig zijn met zout en juist royaler met volkorengranen en groente. Er is dus werk aan de winkel.” De Consumentenbond roept fabrikanten op om de maaltijden gezonder te maken en eerlijker te zijn over de voedingsinformatie.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops