NIEUWVEEN – Supermarktketen Dirk stopte enkele weken geleden met de verkoop van ongezonde tussendoortjes bij de kassa’s. De impulsschappen van alle 131 Dirk-winkels bevatten sindsdien enkel gezonde alternatieven, zoals kleinverpakkingen fruit, om de snelle trek te stillen. De stap is volgens de supermarkt een permanente actie om klanten te helpen in het maken van gezonde keuzes. Levensmiddelenkrant vroeg de andere supers naar de inhoud van het kassa-snackschap.
Het landelijk aanbieden van fruit bij de kassa van Dirk-filialen volgt op een geslaagde proef in een aantal winkels. Daar bleek het aanbieden van gezonde alternatieven als impulsaankoop aan te slaan. Marcel Huizing, directeur Dirk: “Over het algemeen staat de kassa bekend om ongezonde impulsaankopen en wij willen dit patroon doorbreken. Door juist gezonde tussendoortjes aan te bieden, stimuleren we onze klanten om vaker te kiezen voor fruit. Zeker in deze tijd waarin ook gezonde producten alsmaar duurder worden, moeten wij oplossingen aan blijven bieden om gezond eten te stimuleren.”
Ekoplaza
Bij biologische supermarktketen Ekoplaza ligt de nadruk op een gezondere invulling van het kassameubel, maar de formule stelt dat het aanbieden van louter groente en fruit in de praktijk niet haalbaar blijkt. “We zorgen voor een brede keuze van producten die binnen de Schijf van Vijf vallen”, zegt Steven IJzerman, kwaliteitsmanager Ekoplaza. Voor producten die hier buiten vallen, zoals koekjes en chocolade, wordt gekeken naar varianten die bijvoorbeeld lager zijn in suikers. “Dit assortiment wordt aangevuld met non-food en frismakers. Hiermee verleiden we de consument zoveel mogelijk tot het maken van gezondere keuzes”, aldus IJzerman.
Jumbo
Ook Jumbo zegt de doelstellingen vanuit het Nationaal Preventieakkoord te ondersteunen en stimuleert een ‘gevarieerd en gezond’ eetpatroon. In ruim 400 van haar winkels biedt Jumbo haar kleinste klanten gratis groente en fruit aan als gezond tussendoortje. “Wij meten de klanttevredenheid op gezondheid, maar niet specifiek op gezond snacken”, zegt woordvoerster Yvette van Braam Morris. Het accent ligt hierbij meer op het vermelden van voedingswaarden en portiegroottes op de huismerkverpakkingen, maar het impulsaankoopschap blijft voorlopig gevuld met de vertrouwde, ongezondere tussendoortjes.
Aldi
Aldi worstelt ook met het thema gezondheid. “Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om verantwoorde, betaalbare en gezonde voeding voor iedereen toegankelijk te maken. Hierbij richten we ons in het bijzonder op gezinnen met (jonge) kinderen”, zegt woordvoerster Dieuwertje de Jong. “We hebben onszelf daarom doelen gesteld om ons assortiment te verbeteren en het duidelijker te maken voor onze klanten wat gezond en ongezond is.” Vooralsnog lijkt de invulling van het kassameubel niet onder deze doelen te vallen.
Lidl
De andere van oorsprong Duitse prijsvechter Lidl begon 2023 met een goed voornemen. “Begin dit jaar hebben we ervoor gekozen om alleen nog gezonde producten bij onze kassa’s te verkopen, dat wil zeggen dat deze producten voldoen aan de Schijf van Vijf of aan de criteria van een dagkeuze van het Voedingscentrum. Bij onze kassa’s verkopen we nu alleen nog nonfoodproducten en bijvoorbeeld ongezouten noten en kauwgom. Op deze manier voorkomen we impulsaankopen van ongezonde producten en tussendoortjes”, laat de persvoorlichting van Lidl Nederland weten.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.