Beste lezers, het is weer dé tijd van het jaar voor de Beste Introducties. Een moment waar veel fabrikanten naar uitkijken, want hoe zijn de genomineerde producten beoordeeld? Ik kan je zeggen: er zijn een hoop mooie cijfers binnengekomen met de enquêtes.
In week 14 zullen wij hier elke dag zes winnaars aan jullie presenteren.
Van de ruim honderd nominaties zijn er maar liefst 66 uitgeroepen tot winnaar. Een mooie score, toch? Er zitten ook hele goede en lekkere producten tussen de winnaars. Hoewel sommige introducties in de lijn der verwachtingen liggen, zitten er ook tal van producten bij die écht uit de innovatiepijplijn komen. Een nieuwe smaak, natuurlijk kan dat innovatief zijn. Maar spannend? Mwah. Een compleet nieuw product waarmee je het schap een boost geeft en iedereen omverblaast: daar word ik pas warm van! En menig supermarktondernemer ook, gok ik zo.
Voordat ik enkele winnaars al aan je voorstel, even terug naar het begin: de Beste Introductie-award wordt al ruim dertig jaar uitgereikt aan fabrikanten die een succesvolle introductie in het schap hebben gezet. Jaarlijks worden er tientallen, zo niet honderden nieuwe producten op de markt gebracht. De een is succesvoller dan de ander en de kunst is om op tijd een besluit te maken: gaan we ermee door of keren we terug naar de tekentafel voor een volgende introductie? Met de Beste Introductie-verkiezing kunnen fabrikanten hun paradepaardje(s) nomineren voor de award. En dan is het tijd voor de jury. Retailers en supermarktondernemers vellen hun oordeel over de producten op de criteria: omloopsnelheid, mate van ondersteuning en innovativiteit.
Uiteindelijk zijn de producten met een gemiddelde van een 7 of hoger de winnaars. Dat zijn er dit jaar dus 66. En in deze editie presenteren 28 winnaars zichzelf. Hoe is het eerste – vaak cruciale – introductiejaar gegaan? Hoe kijken ze daarop terug? En ook belangrijk: wat zijn de plannen nu en hoe kunnen retailers en ondernemers bijdragen aan het succes? De winnaars vertellen het allemaal. Ik heb de verhalen stuk voor stuk gelezen en ik kan maar één conclusie trekken: hou die consument nauw in de gaten. Zoek uit waar consumenten mee bezig zijn, waar ze naar zoeken en wat ze graag consumeren. Speel daarop in met innovaties. Betrek daar ook de retailer in: wat is het verhaal achter jouw product en welke toegevoegde waarde heeft het voor de categorie? Gelukkig sluit mijn conclusie aan bij het verhaal van Eveline van Dam, innovatiemanager. Zij geeft voorafgaand aan het presenteren van de winnaars, tips over het in de markt zetten van producten. Niet alleen handig voor de grote jongens (die ook weleens de plank misslaan), maar ook zeker voor kleinere partijen die nog in de kinderschoenen staan.
Ik wil bij deze ook de retailers en supermarktondernemers bedanken voor hun bijdrage aan de verkiezing. Wat ontzettend fijn dat jullie iedere keer de moeite nemen om de introducties te beoordelen. En aan alle fabrikanten: bedankt voor jullie deelname en het vertellen van de verhalen achter de introducties. Ik wens jullie namens het hele team van Levensmiddelenkrant nog veel succesvolle jaren op het schap met de winnende producten: de sterren van de supermarkt.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.