BREDA – Op de bank of op de borrelplank: TUC is al jaren niet meer weg te denken. Hoewel er niet veel innovaties in het toastschap worden gedaan, heeft TUC de stoute schoenen aangetrokken en TUC Bake Rolls geïntroduceerd. Een groot succes, want het product heeft de titel Beste Introductie 2023 gekregen. Niels Kavelaars, category development manager Savoury, reageert op het winnen van deze prijs.
Wat vinden jullie ervan om de Beste Introductie te winnen?
“Het is natuurlijk enorm eervol om deze prijs in ontvangst te mogen nemen voor een van onze belangrijkste innovaties van het afgelopen jaar. De Beste Introductie is niet alleen een beloning voor het harde werk van het gehele team, maar deze prijs benadrukt ook dat we de juiste focus hebben aangebracht door in te zetten op grote, vernieuwende concepten en dat dit wordt erkend door onze handelspartners.”
Waarom zouden inkopers jullie tot winnaar hebben uitgeroepen?
“Binnen het toastschap, waar de TUC Bake Rolls te vinden zijn, is het innovatiegehalte lager dan in de andere categorieën waar wij actief in zijn. Het op de markt brengen van een geheel nieuwe productrange onder een sterk merk is dan ook iets wat niet ieder jaar gebeurt. Door dit niet alleen groots, maar ook in samenwerking met onze handelspartners aan te pakken, hebben we voor een uitstekende lancering kunnen zorgen. De retailers maakten ook deel uit van het succes.
Daarnaast zien we dat deze nieuwe productrange jongvolwassenen naar de categorie trekt, een doelgroep die normaliter ondervertegenwoordigd is binnen dit schap. De smaak, diversiteit en moderne uitstraling van de Bake Rolls zorgen ervoor dat niet alleen de categorie, maar ook het merk verjongt door bijna 60% meer jongvolwassen kopers aan te trekken.”
Hoe hebben jullie de introductie ondersteund?
“We hebben deze introductie gelanceerd met een groots PR-event in Rotterdam, waarbij consumenten kennis konden maken met onze levende TUC-bank en natuurlijk de TUC Bake Rolls konden proeven. Hierop volgde een uitgebreide ATL-campagne en met onder andere zichtbaarheid in het programma Lang Leve de Liefde hebben we deze lancering zeker niet onopgemerkt voorbij laten gaan. De nationale campagne ‘Sooofa-ntastisch lekker’ hebben we consistent doorgetrokken naar een ondersteuningsplan op de winkelvloer. Ook hebben we onze handelspartners vroegtijdig betrokken om de producten in het juiste schap en met de juiste ondersteuning bij consumenten onder de aandacht te brengen. Het is een geheel nieuw product met verschillende uitgesproken smaken; daarom zijn we overtuigd dat proeven geloven is. Om deze reden hebben we naast promoties en retailmedia ook voornamelijk ingezet op demonstraties in de winkel, zodat we consumenten kennis konden laten maken met de heerlijke smaken.”
Wat maakt het winnende product zo uniek?
“De unieke kenmerken van de TUC Bake Rolls zijn niet alleen de innovatieve vorm, maar ook de uitgesproken smaken en veelzijdigheid in gebruiksmomenten. Het product kan worden gedipt, gesmeerd of als chipje worden gegeten. Kortom, een perfecte snack voor op de borrelplank óf gewoon voor op de bank!”
Hoe kunnen retailers het winnende product het beste aan de man brengen?
“Ruim 4 op de 10 consumenten die TUC Bake Rolls hebben gekocht, gaan voor een herhalingsaankoop. Het is dus belangrijk om de producten enerzijds te laten proeven en anderzijds goed vindbaar te maken op het schap. Ook dit jaar zullen de producten uiteraard weer nationaal ondersteund worden, zodat we zoveel mogelijk consumenten kunnen blijven vertellen over onze nieuwe productrange. Vanwege het succes hebben we zelfs al een vijfde smaak geïntroduceerd, sour cream & onion, die momenteel instroomt in retail.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.