BRESKENS – Ze bestaan al jaren en zijn bij menig consument niet weg te slaan uit de snoepkast. Dat zijn natuurlijk de kogels van Napoleon in tal van smaken. Maar sinds vorig jaar zijn ze verpakt in een waspapieren wikkel. Een flinke verduurzamingsstap. En daar wordt Confiserie Napoleon voor beloond met een Beste Introductie-award. Jamila Knoope, marketing manager bij het bedrijf, vertelt wat we komend jaar nog kunnen verwachten van de Napoleon kogels.
Wat is jullie eerste reactie op het winnen van deze titel voor Napoleon in waspapieren wikkel?
“Dit is fantastisch nieuws, wij zijn trots en vereerd; deze award laat zien dat we de juiste weg zijn ingeslagen. De introductie van Napoleon in waspapieren wikkel was een intensieve samenwerking met onze leveranciers, de productie- en marketingafdeling die resulteert in deze waardering vanuit de handel.”
Wat maakt dit product nou eigenlijk zo’n succesvolle introductie?
“De introductie met waspapieren wikkel in plaats van de plastic wikkel sluit aan bij de trends en de verwachtingen van de consument. Deze verwacht van fabrikanten dat ze steeds meer inspelen op duurzaamheid en wij als Napoleon pakken deze rol om zo een bijdrage te leveren aan het verminderen van zwerfafval en plasticgebruik. Daarnaast zijn de vertrouwde kwaliteit en herkenbaarheid van Napoleon kogels gebleven. De verschillende kleuren van het waspapier zorgen ervoor dat de producten nog meer spreken op het schap en in de snoeppot.”
Wat zijn jullie plannen met dit product voor aankomend jaar?
“Ook voor aankomend jaar hebben we een goed gevulde marketingkalender met uiteenlopende activiteiten. Zowel op de winkelvloer als daarbuiten zal het merk Napoleon goed zichtbaar zijn. Voor komend jaar willen we de consument nog meer meenemen in het positieve verhaal van de reductie van plastic met uitleg over waspapier. Hiervoor zetten we naast de traditionele kanalen vooral brandambassadeurs voor user generated content en influencers in op social media. Ook op de winkelvloer zullen we actief aanwezig zijn met promoties en second placements . Dit alles gecombineerd met een interactieve samplingcampagne om mensen te laten proeven en naar het merk te trekken.”
Hoe kunnen retailers de verkoop van Napoleon kogels verder verbeteren?
“Door nog meer in te spelen op de impulswaarde van snoep liggen er nog kansen op het maximaal benutten van het potentieel van de categorie. We weten dat ongeplande confrontatie op de winkelvloer leidt tot extra verkopen. Napoleon kogels zijn volledig natuurlijk, vegan en halal, wat ze een ideaal snoepje maakt voor iedereen. Door de producten de ruimte te geven tijdens second placements zullen er nog meer consumenten bereikt worden met Napoleon.”
Wat is de toegevoegde waarde van Napoleon voor de categorie?
“De Napoleon kogels voegen echt wat toe aan de categorie die gedomineerd wordt door zacht suikerwerk. Napoleon onderscheidt zich door een zoete buitenkant met een gevulde poederkern, een snoepje om lekker lang van te genieten. Naast een goede marge en rotatie biedt Napoleon differentiatie in het schap en is het een kleurrijke toevoeging. De vele verschillende smaken zorgen ervoor dat iedereen zijn eigen favoriet heeft, van zure citroen tot zoutige zwart-wit en frisse watermeloen. Door te blijven innoveren in diverse smaken blijft het voor de consument interessant en aantrekkelijk om uit te proberen naast de vaste kernsmaken.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.