VdTolVersunieMrt24nr11final.jpg Vera Vermeij en Arnout Schorer zijn heel trots op het winnen van de award. Foto: PAULIEN SMALE

Beste Introductie: WINNAAR: CROSTA & MOLLICA

BODEGRAVEN – Geen product, maar een merk is in de prijzen gevallen bij de Beste Introductie-verkiezing, en dat gebeurt niet snel. Crosta & Mollica springt er dusdanig uit bij supermarktondernemers en retailers dat dit merk de titel Beste Introductie 2023 mag dragen. Arnout Schorer, import manager bij Van Tol Versunie, vertelt over de introductie en het succes daarvan.

Wat is jullie eerste reactie op het winnen van deze titel?
“We zijn natuurlijk erg trots en blij! Het bewijst dat de Nederlandse consument de Crosta & Mollica pizza’s zeer waardeert en de retailers blij zijn met de kwaliteit en toegevoegde waarde voor de diepvriescategorie.”

Wat maakt dit merk tot zo’n succesvolle introductie?
“Een premiumconcept in diepvries is vaker geprobeerd, maar ook vaak mislukt. De terughoudendheid voor opname bij de retailers is daar een bewijs van. Gelukkig laat de succesvolle introductie van Crosta & Mollica zien dat de consument bereid is om meer te betalen voor premiumkwaliteit met hoogwaardige ingrediënten, unieke smaken en een onderscheidende verpakking. De herhaalaankoop zit boven de 50%, dus consumenten waarderen de kwaliteit.”

Wat zijn de plannen met dit merk voor aankomend jaar?
“Graag breiden we de distributie van onze unieke Italiaanse zuurdesembodem pizza’s bij de retailers verder uit. We hebben bijzondere smaken in het assortiment, bijvoorbeeld met truffel of garnalen, die we graag introduceren in het diepvriesschap. We zullen blijven innoveren en nieuwe varianten introduceren om tegemoet te komen aan de diverse smaakvoorkeuren van consumenten en om ons marktaandeel te vergroten.”

"Crosta & Mollica, succesvolle premium pizza-introductie in diepvries"

Hoe kunnen retailers de verkoop van dit merk verder verbeteren?
“Allereerst is het belangrijk dat ze de producten op een goede plek in de winkel plaatsen en ervoor zorgen dat de voorkant van de pizzadoos te zien is, om de aandacht van klanten te trekken. Door een aantal keer per jaar een actie met second placement te doen, zijn er meer consumenten die de pizza’s kunnen proberen. En eens geproefd, altijd fan! We zien dat elke actie een positief effect heeft op de baseverkopen. Het is ook nuttig om tastings of demo’s te organiseren, zodat klanten de kans krijgen om de heerlijke smaken van onze pizza’s te ervaren voordat ze een aankoop doen.”

Wat is de toegevoegde waarde van dit merk voor de categorie?
“Onze pizza’s onderscheiden zich door hun hoogwaardige ingrediënten, smaakvolle combinaties en knapperige korst, waardoor ze een aantrekkelijke keuze zijn voor consumenten die op zoek zijn naar een kwalitatieve eetervaring thuis. Door onze focus op authenticiteit en kwaliteit brengen we een verfijnde smaakbeleving naar de diepvriesafdeling. Met deze onderscheidende kwaliteit trekken we nieuwe klanten naar het diepvriesschap en voegen we waarde toe aan de categorie. In het 4e kwartaal van 2023 waren onze pizza’s met slechts 2% marktaandeel verantwoordelijk voor 21,1% van de groei van de totale pizzacategorie in Nederland. Dat is best bijzonder!”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.