DEN HAAG – Melk, koffie, thee, rijst, aardappelen, kaas en pindakaas zijn het afgelopen jaar gemiddeld 3% goedkoper geworden. Toch is dat nog steeds 31% duurder dan 2 jaar geleden. Dat blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond.
De Consumentenbond heeft bij 13 supermarktketens de laagste prijzen van 120 basisproducten geïnventariseerd. De grootste prijsdalingen zijn te zien in de categorie verse zuivel. Een literpak halfvolle melk werd gemiddeld 20% goedkoper en een liter volle melk 16%. Verder zakte de prijs van een literfles zonnebloemolie met gemiddeld 27% en van een pot pindakaas met 13%. Toch zijn er naast prijsdalingen ook stijgingen te zien, zoals kippensoep in blik (800m). Dat product steeg 13% in prijs en ook divers snoep werd duurder door de hoge suikerprijs.
A-merk vs. huismerk
De Consumentenbond heeft ook onderzocht wat het verschil is tussen de A-merken en huismerken. Zo blijkt dat consumenten 53% goedkoper uit zijn als de voor de voordelige variant van een product kiezen. In 2021 was dat 50% en in 2018 40%. Aan de andere kant staan A-merken vaker in de aanbieding, maar zelfs de ‘1+1 gratis’ aanbiedingen kunnen vaak niet op tegen de enorme prijsverschillen.
Supermarkten
Uit de prijspeiling blijkt dat Dirk 8% goedkoper is dan gemiddeld, dat was in april van dit jaar nog 11%. Spar is de duurste en is 15% duurder dan gemiddeld. Bij de vorige peiling was dit 20%. Aldi en Lidl zijn beide 3% goedkoper dan het gemiddelde.
Bron: Levensmiddelenkrant