nutri-scorezuivelschap.jpg

Formules

Basisboodschappen worden langzaam goedkoper

DEN HAAG – Melk, koffie, thee, rijst, aardappelen, kaas en pindakaas zijn het afgelopen jaar gemiddeld 3% goedkoper geworden. Toch is dat nog steeds 31% duurder dan 2 jaar geleden. Dat blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond.

Redactie |

De Consumentenbond heeft bij 13 supermarktketens de laagste prijzen van 120 basisproducten geïnventariseerd. De grootste prijsdalingen zijn te zien in de categorie verse zuivel. Een literpak halfvolle melk werd gemiddeld 20% goedkoper en een liter volle melk 16%. Verder zakte de prijs van een literfles zonnebloemolie met gemiddeld 27% en van een pot pindakaas met 13%. Toch zijn er naast prijsdalingen ook stijgingen te zien, zoals kippensoep in blik (800m). Dat product steeg 13% in prijs en ook divers snoep werd duurder door de hoge suikerprijs. 

A-merk vs. huismerk
De Consumentenbond heeft ook onderzocht wat het verschil is tussen de A-merken en huismerken. Zo blijkt dat consumenten 53% goedkoper uit zijn als de voor de voordelige variant van een product kiezen. In 2021 was dat 50% en in 2018 40%. Aan de andere kant staan A-merken vaker in de aanbieding, maar zelfs de ‘1+1 gratis’ aanbiedingen kunnen vaak niet op tegen de enorme prijsverschillen. 

Supermarkten
Uit de prijspeiling blijkt dat Dirk 8% goedkoper is dan gemiddeld, dat was in april van dit jaar nog 11%. Spar is de duurste en is 15% duurder dan gemiddeld. Bij de vorige peiling was dit 20%. Aldi en Lidl zijn beide 3% goedkoper dan het gemiddelde.

Bron: Levensmiddelenkrant