ROTTERDAM - Uit het jaarlijkse Deloitte Supermarkten Consumentenonderzoek, dat inzicht geeft in de consumententrends in de supermarkt, komt dat 83% zich zorgen maakt over de prijsstijging van levensmiddelen. Hiernaast waren nog een paar andere, opvallende trends zichtbaar.
Hoewel 83% misschien als veel klinkt, is dit wel 6% minder dan in 2023. Adgild Hop, retail market lead bij Deloitte, zegt hierover het volgende: “Ook al lijken de grote prijsstijgingen in de supermarkten achter ons te liggen, toch blijven de kosten van levensmiddelen een zorg voor velen.” Een groot gedeelte van de mensen die zich zorgen maakt, gaat nu opzoek naar goedkopere producten of producten die in de aanbieding zijn. Dit is ook te zien aan de 73% die gebruikmaakt van een supermarktapp. De app wordt door de meeste mensen vooral gebruikt om aanbiedingen op te zoeken. Een andere trend is het kopen van levensmiddelen in het buitenland.
Buitenland goedkoper
Niet alleen levensmiddelen kopen consumenten in het buitenland, maar vooral ook hun rookwaar. Uit het onderzoek blijkt dat mensen niet gestopt zijn met roken door het tabaksverbod in de supermarkten sinds 1 juli, maar het elders kopen. Dit is ofwel in het buitenland of bij een tabaksspeciaalzaak. Het percentage consumenten dat hun rookwaar koopt in het buitenland is toegenomen van 14% naar 40%, dit is een stijging van 186 procent. Het percentage consumenten dat hun rookwaar in tabaksspeciaalzaken koopt, is toegenomen van 46% naar 57%.
Online populair
Naast deze trends is er ook stijgende lijn zichtbaar in het aantal mensen dat hun boodschappen online doet, namelijk van 10 naar 22%. Er zijn ook veel respondenten die zowel fysiek als online boodschappen doen. Zij kopen ongeveer de helft online. Consumenten kopen vooral frisdrank en was- en schoonmaakmiddelen online. Veel van deze producten worden aangeschaft bij de grote supermarkten, maar een enkeling koopt ook wel eens levensmiddelen via Amazon of Bol.com.
Onschuldige fout
Zelfscankassa’s zijn alsmaar populairder geworden. Anno 2024 maakt 76% wel eens gebruik van de zelfscankassa. De mensen die weinig gebruikmaken van de zelfscan doen dit, omdat ze contact met een caissière fijn vinden, maar een deel betaalt ook liever contant. Er zijn ook mensen die helemaal geen gebruikmaken van de zelfscan, een klein gedeelte hiervan is bang dat ze iets vergeten te scannen. Dit komt overeen met het beeld van 64% van de respondenten, die denkt dat consumenten wel eens producten vergeten te scannen of expres niet scannen. Toch zegt 80% over zichzelf dat als producten niet worden gescand dat het om een onschuldige fout gaat.
Bron: Levensmiddelenkrant