LEEDS – De Britse supermarktketen Asda en Too Good To go verlengen hun samenwerking. De retailer wil zich blijven richten op het tegengaan van voedselverspilling. Vanaf september is de samenwerking op bijna duizend locaties geïntroduceerd.
Asda-Expresswinkels en foodservicelocaties, zoals Leon, Greggs, Sbarro en Subway, kunnen hun overgebleven voedsel in de vorm van Surprisebags aanbieden. Klanten kunnen de verrassingstassen met de Too Good To Go-app tegen een fractie van de oorspronkelijke prijs bestellen. In de verrassingstas zitten etenswaren, waaronder gekoelde artikelen, kant-en-klaarmaaltijden, eten om mee te nemen, bereid fruit of salades, bakkerijproducten of producten met een houdbaarheidsdatum zoals zuivel, vlees, vis of gevogelte. De inhoud en de prijs van de tassen variëren. Ze bevatten voor ongeveer 9 pond aan producten en zijn voor 3,30 pond verkrijgbaar.
Succesvolle proef
Aan de uitrol ging een succesvolle proef vooraf in een aantal supermarkten, gemakwinkels en foodservicelocaties van Asda. De samenwerking is gestoeld op de gezamenlijke inspanning om oplossingen te bieden om verspilling van voedsel tegen te gaan, te voorkomen en om overschotten te herverdelen. Sinds het partnerschap is meer dan 2.000.000 kilo voedsel gered van verspilling.
Grote acceptatie
Sam Dickson, Asda’s vice president Commercial Strategy, Operations & Own Brand: “We zijn verheugd om Too Good To Go bij meer locaties van foodservicepartners te introduceren, omdat we ons blijven inzetten om voedselverspilling te verminderen door middel van innovatieve oplossingen. We hebben al een grote acceptatie gezien van klanten die Too Good To Go gebruiken en hebben ervaren welke impact het kan hebben op het verminderen van voedselverspilling.”
Ook Too Good To Go is blij met de uitbreiding. “Ons team is absoluut enthousiast om onze samenwerking met Asda uit te rollen, voedselverspilling tegen te gaan en van grote waarde te zijn voor onze klanten. Bij Too Good To Go geloven we dat het redden van voedselverspilling een win-win-win is. Bedrijven kunnen de kosten van mogelijk verspild voedsel terugverdienen, consumenten kunnen goed voedsel krijgen voor minder geld. En met één simpele actie doen we collectief iets geweldigs voor de planeet door te voorkomen dat dat voedsel op de vuilnisbelt belandt”, aldus Sophie Trueman, country director bij Too Good To Go UK en Ierland.
De samenwerking is een toevoeging op Asda’s uitgebreide ‘back of store’ voedseldonatieprogramma van juni, waarbij de retailer een partnerschap aanging met de liefdadigheidsinstelling voor voedselherverdeling FareShare, en de lokale app voor het delen van voedsel Olio.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.