artificial-intelligence-4694502 (1).jpg

Formules

Albert Heijn zet AI in

ZAANDAM – Albert Heijn onderzoekt op welke manier AI ingezet kan worden om voedselverspilling te verminderen. Door middel van de Kickstart AI-challenge werkt de supermarktketen samen met datawetenschappers van KLM, ING, NS en Bol.

Erica van der Valk |

Binnen Kickstart AI werken diverse datawetenschappers samen om sectoroverschrijdende problemen op te lossen. Voedselverspilling is al jaren een groot probleem in Nederland. “Daarom hebben we in 2022 een dreamteam van topdatawetenschappers van Ahold Delhaize, ING, KLM en NS bij elkaar gebracht om grip te krijgen op het probleem”, zegt Kickstart AI. Dat leverde vorig jaar al een flinke daling in de voedselverspilling van Albert Heijn op.
Marit van Egmond, ceo Albert Heijn, zegt: “Met het dynamisch afprijzen van producten hebben we afgelopen jaar 250.000 kg voedsel bespaard. In deze challenge gaan we, door de toepassing van Reinforcement Learning, samen kijken hoe we dit systeem nog verder kunnen ontwikkelen en de hoeveelheid voedselverspilling nog verder kunnen verminderen.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.