gvo-230829-318.jpg

Formules

AH gedagvaard om kassabonfouten

DEN HAAG – De Consumentenbond heeft Albert Heijn gedagvaard wegens jarenlange fouten op kassabonnen. Ze eisen inzage op de interne onderzoeken over de foute bonnen en willen dat de consumenten worden gecompenseerd.

Redactie |

De Consumentenbond deed jarenlang onderzoek waaruit bleek dat kassabonnen van Albert Heijn, Jumbo en Plus vaak niet kloppen. De supermarkten beloofden daarop beterschap, maar de foute kassabonnen bleven komen. De prijzen bij het schap en bij de kassa komen vaak niet overeen, waardoor de klant te veel moet afrekenen.  Hoewel het om kleine bedragen, zogenoemde strooischade, gaat op de bon van de consument, telt het in totaal op tot miljoenen euro’s.

Schade vaststellen
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “We hebben meerdere keren met Albert Heijn gesproken. De supermarktketen zegt dat het zelf onderzoek liet doen naar kassabonfouten en dat het probleem heel klein was, maar weigert ons inzage te geven. We vragen de rechter nu om Albert Heijn te manen dit met ons te delen. Zo kunnen we de aangerichte schade beter vaststellen en vervolgens een schadevergoeding afdwingen voor consumenten.”

In juli vorig jaar dreigde de Consumentenbond al met juridische stappen tegen Albert Heijn. Toen constateerde de bond dat bij de supermarkt ook de afgesproken prijsgarantie in de winkels niet werd nagekomen, in tegenstelling tot Jumbo en Plus. Medewerkers van AH waren niet op de hoogte en in de winkels werden nog reclameborden aangetroffen die een half jaar eerder al niet klopten. Molenaar zei toen: “Albert Heijn neemt ons en haar klanten nog steeds niet serieus. Dat is meer dan teleurstellend. Fouten op de kassabon zijn een oneerlijke handelspraktijk. Daarom onderzoekt de Consumentenbond nu juridische stappen tegen Albert Heijn om een einde te maken aan deze situatie.”

Steekproef
De Consumentenbond strijdt al sinds 2020 tegen de verkeerd geprijsde artikelen in de supermarkten. In dat jaar melde de organisatie dat ze naar aanleiding van een steekproef constateerde dat bij Albert Heijn en Jumbo bijna een op de vijf artikelen bij afrekenen een andere prijs hadden dan in de winkel op de prijskaartjes stond. In de steekproef werd van 700 producten de prijs genoteerd bij zeven landelijke supermarktketens. Van elke keten werden vier door het land verspreidde winkels bezocht. Slechts drie van de 28 bezochte supermarkten maakten geen fouten bij het afrekenen.

Bij een herhaling van de steekproef in 2021 waren de resultaten slechter. Er was slechts een kassabon van een Aldi foutloos. Bij Albert Heijn was de prijs van een op de vier producten afwijkend. De supermarkt liet toen weten dat de prijs aan de kassa leidend is, waar de Consumentenbond van mening is dat het koopgedrag is gebaseerd op basis van de prijs op het schap. Vooral bij aanbiedingen werden er fouten gemaakt.

Voor de Consumentenbond is na zoveel jaar de maat vol. Ze eist van zowel Albert Heijn, als van Jumbo en Plus dat de schade aan consumenten wordt vergoed.

Bron: Levensmiddelenkrant