masters-9500.jpg Kevin Domburg met de nieuwste introductie van Unox Snacking: Good Potatoes. Foto: Evelien de Haas

Introducties

Aardappelsnack maakt entree op Nederlandse markt

ROTTERDAM - Good Noodles, Good Pasta en nu ook Good Potatoes. Unox breidt het snackingassortiment steeds verder uit en met succes: generatie Z is fan! Dat is ook de primaire doelgroep van het merk, al is Good Potatoes er voor iedereen, aldus Kevin Domburg, brandmanager Unox Snacking bij Unilever.

Lisa van der Linden |

Iets meer dan een jaar geleden is Unox Snacking voor het eerst begonnen met een grote campagne rondom Good Pasta. Het resultaat is veelbelovend: de verkoopcijfers groeien en de populariteit van het product neemt toe. Toch is Unox Snacking van mening dat er nog meer kansen liggen in dit groeiende schap, zeker door de experimenterende doelgroep. Deze zomer werd daarom de XXL-variant van Good Pasta Carbonara en Bolognese geïntroduceerd. Domburg: “Onze producten worden veelal als snack gegeten, of als kleine lunch. Speciaal voor de grote eters of voor een volledige lunch hebben we de XXL-variant op de markt gebracht.”
Daarnaast is recent een nieuwe, oranje cup aan het assortiment toegevoegd: Good Potatoes. Een zachte, romige aardappelpuree in drie varianten: ui-croutons, spek-ui en broccoli-kaas. “Het snackingassortiment is de laatste jaren fors uitgebreid. Er zijn veel nieuwe spelers bijgekomen, evenals het aantal smaken. Alleen zijn er nog geen andere koolhydraten dan noodles en pasta te vinden”, vertelt Domburg. In een land als Nederland, waar nog steeds veel gezinnen aardappels, groente en vlees eten, mag een snelle aardappelsnack niet ontbreken. “In landen om ons heen, zoals Duitsland en Scandinavië, is dit al een bekende snack. Bovendien past het ook goed bij het merk Unox, dat iedereen refereert aan stamppotten en Hollandse pot”, vervolgt Domburg. Hij zegt over de smaken dat deze niet alleen populair zijn in omringende landen, maar ook dat deze goed aansluiten bij de doelgroep. “Zo is broccoli-kaas een geliefde smaak bij onze Good Pasta-producten en spek-ui slaat aan vanwege de bite. Ook bij ui-croutons is het de bite die het verschil maakt”, licht Domburg toe.
Deze smaken zijn niet speciaal voor Nederland ontwikkeld, maar mochten de producten aanslaan, dan ligt uitbreiding van het assortiment voor de hand. “Nederland is bijvoorbeeld dol op gehaktballetjes, kaas en stamppotten. In die hoek zou je kunnen denken bij nieuwe smaken.”

Verrast
Bij de introductie van Good Potatoes was het de grootste uitdaging voor Unox Snacking om de retailer en later ook de consument te overtuigen van de smaak en kwaliteit van het product. “Het is een typisch product, waarbij mensen zeggen: dat kan toch niet lekker zijn. Uiteindelijk is het tegenovergestelde het geval. Iedereen is verrast. De retailers waren in eerste instantie niet allemaal even enthousiast, maar de eerste rotatiecijfers liegen er niet om. We hebben de forecast zelfs verhoogd om aan de vraag te voldoen”, vertelt Domburg trots. De kleur van de verpakking – oranje – draagt ook mede bij aan het succes, want het springt uit het schap naast de rest van de Good-familie. Daarnaast doet oranje denken aan de welbekende Unox-muts. Hoewel de producten net na het EK in het assortiment zijn opgenomen, worden de producten op de winkelvloer wel ondersteund door oranje stortbakken.

"De eerste rotatiecijfers liegen er niet om. We hebben de forecast zelfs verhoogd om aan de vraag te voldoen"

Campagne
Good Potatoes wordt op dit moment uitgerold bij diverse supermarktketens, maar er is gekozen voor een vrij stille introductie. In de campagnes blijft de focus liggen op Good Pasta, omdat Unox Snacking daar voorlopig de meeste groeikansen ziet. Wel zal Good Potatoes aandacht krijgen via social media en zullen influencers een proefbox ontvangen. Op die manier bereikt het merk haar doelgroep: generatie Z. “We bereiken hen met name via TikTok, wat eigenlijk een heel andere manier van marketing is dan we gewend zijn”, legt Domburg uit. “TikTok is geen socialmediakanaal, maar entertainment, doordat er minder persoonlijke content wordt gedeeld. Dat betekent dat we een heel andere aanpak hebben. We laten het allemaal wat meer los, wat erin resulteert dat het product soms ondergeschikt is. Het gaat meer om humor en herkenbare situaties nabootsen, uiteraard met een knipoog. Ter vergelijking: op Facebook of Instagram zou een advertentie voldoende zijn”, beschrijft Domburg. Andere manieren om Gen Z te bereiken zijn samplingacties, zoals rondom de examenperiode en aan het begin van het collegejaar. “Toch kijken we verder dan alleen de jongeren, want uiteindelijk zijn er ook veel ouders die het voor hen kopen. Die moeten we ook bereiken. Bovendien denk ik dat Good Potatoes ook een goede snack voor ouders is.

Een stuk laagdrempeliger dan bijvoorbeeld de noodles, ze kennen aardappelpuree veel beter. Dat wekt interesse.”

Game
Domburg heeft goede verwachtingen van Good Potatoes, die het snackingassortiment van Good Noodles en Good Pasta aanvult. Zelf is hij het meest dol op de variant spek-ui. “En nog een leuk nieuwtje is dat we op de verpakking een QR-code hebben toegevoegd met een game voor tijdens het wachten, tot de snack opgewarmd is. Het is een experiment en we gaan kijken of het veel wordt gebruikt”, sluit de brand manager af.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.