ALMERE – De omzet van Royal A-ware ligt in 2015 weliswaar 5 procent lager dan het jaar ervoor, de nettowinst kwam met een plus van 33 procent op 6 miljoen euro flink hoger uit. Het zuivelbedrijf schrijft de afname van de omzet toe aan de lage zuivel- en kaasprijzen.
“Gezien de uitdagende marktomstandigheden zijn wij tevreden met het resultaat dat we mede dankzij onze medewerkers en partners hebben gerealiseerd”, zegt Jan Anker, ceo van A-ware over de woensdag gepubliceerde cijfers. De 5 procent lagere omzet kwam uit op 1,1 miljard euro, de EBITDA op 50 miljoen euro, een plus van 46 procent. Toch is de omzet minder sterk gedaald dan de marktprijzen voor zuivelproducten, aldus de fabrikant. De kasstroom uit operationele activiteiten lag 9 procent hoger op 43 miljoen euro over het afgelopen jaar.
Kaasmakerij
A-ware heeft haar geplande investeringsprogramma doorgezet en in 2015 42 miljoen euro geïnvesteerd. Vorig jaar is de kaasmakerij in Heerenveen, een belangrijke pijler uit het investeringsprogramma volgens A-ware, geopend. In 2013 en 2014 investeerde de zuivelfabrikant meer dan 170 miljoen euro. In verband met de ‘sterk veranderlijke omstandigheden’ op de zuivel- en kaasmarkt spreekt A-ware geen verwachtingen uit voor 2016.
Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops