‘Lidl-klant leent zich niet voor e-commerce’

WOERDEN - Lidl plaatste vorige maand een vacature op zijn website voor een senior online marketeer. Dat zorgde gelijk voor speculatie: gaat Lidl zich net als supermarkten AH en Jumbo en online super Picnic op e-commerce storten? “Dat zou niet logisch zijn van Lidl.”

Dat zegt Martin van Dam, partner bij GROUP7, een bureau voor food-commerce in Woerden. Niets wijst nog echt op een grotere focus van Lidl op online, vindt Van Dam. “De nieuw aan te trekken marketeer gaat de actiecommunicatie ‘doorvertalen naar de website’ en de website SEO vriendelijk maken. Een afgeronde bachelor en drie jaar ervaring zijn hiervoor voldoende. Niet het profiel van een kartrekker voor e-commerce. Bij AH of Picnic hebben ze nog geen klamme oksels gekregen, lijkt me zo”, aldus de e-commerce expert.

Heeft Lidl eigenlijk goede papieren als de organisatie een webwinkel voor boodschappen zou opzetten?

“Lidl richt zich overduidelijk op kostenbewuste consumenten. Terwijl online kopers vooral de bewuste consumenten - denk aan superfoods en biologisch - en de drukke consument - denk aan tweeverdieners - zijn. Bovendien zorgt het bezorgen op zich ook nog eens voor meer kosten, waar de Lidl-klant niet op zit te wachten. Bezorgen heeft dus zo z’n bezwaren voor de Lidl-doelgroep. Lidl als bezorgende supermarkt zou nu niet erg logisch zijn.”

Betekent dat ook dat Lidl online helemaal kansloos is?

“Nee, dat natuurlijk ook weer niet. Een pick-up point zou wellicht een haalbare tussenoplossing kunnen vormen. De markt zal zich daarbij positief ontwikkelen voor e-commerce. Stel dat de online foodretail inderdaad verdrievoudigt in zes jaar, zoals ING voorspelt, dan is er 1,35 miljard euro te verdelen in 2020. Die voorspelling is bepaald niet extreem. HelloFresh gaat naar verluidt in een jaar verdrievoudigen in omzet. Een foodretailer die niets doet met deze marktontwikkeling zou wel heel onverstandig zijn.”

Lees meer in Levensmiddelenkrant. Vraag hier een abonnement aan.

Bron: Levensmiddelenkrant

lidl_gevel_voorkant_met_bmw-a900x525.jpg