NIEUWVEEN – Met de beslissing om door te gaan met één formule maakt Jumbo de juiste keuze, zegt merkendeskundige en marketingstrateeg Paul Moers tegen Levensmiddelenkrant. Hierdoor kan de Veghelse formule het gevecht aan met AH en de Superunie-leden.
"C1000 heeft in het Nederlandse landschap geen fluit toe te voegen. ‘Slim bezig’ is hun motto. Wat was dan slim? Ik vind het een dure formule die op termijn kansloos was. Zeker als ze onder de Jumbo-vlag verder waren gegaan”, zegt Moers die Jumbo adviseert om de C100-formule zo snel mogelijk op te heffen. “Zodat ze met één stevige goede formule verder kunnen.”
Uitgerust
Volgens Moers is Jumbo onder één formule en met 600 winkels beter uitgerust voor het gevecht met Albert Heijn en Superunie. “En het gevecht gaat er zeker komen, want de supermarktomzet staat onder zeer zware druk.”
PLUS
De marketingstrateeg kan wel bewondering opbrengen voor PLUS. Deze ondernemersformule moet echter wel haar pijlers beter naar voren brengen. “Ik bewonder PLUS omdat ze als één van de weinige supermarktformules een enorme campagne durven neer te zetten. Waar ik echter moeite mee heb, is het verhaal van PLUS. Dat vind ik onvoldoende gefundeerd. Ik zie de pijlers van de formule onvoldoende staan. Bijvoorbeeld hun motto: wij doen meer. Dan denk ik: wát doe je dan precies meer? Mensen kunnen gratis glazen sparen, maar daar komen ze niet voor naar de supermarkt, wel voor een rijk en gevuld assortiment tegen een aantrekkelijke prijs. Jumbo heeft dat wel: de paradox hoge service, lage prijs. AH ook: ongekende rijkdom, altijd dichtbij en vernieuwend qua ideeën.”
Al het nieuws over de verkoop van C1000-winkels hier.
Bron: Levensmiddelenkrant