ROTTERDAM - De snackingcategorie is booming en Unox ziet daarom volop groeikansen met Good Pasta. Het portfolio is vorig jaar al uitgebreid met drie nieuwe varianten, nu ligt de focus op een campagne die jong en oud moet aanspreken. “Op tijd bijtanken is een uitdaging en in die context speelt Good Pasta een hele goede rol”, vertelt Johan Aarnoudse, assistant brand manager Unox.
Het is de enige in zijn soort: Good Pasta. En daarom valt er veel te winnen voor het merk, vertelt Aarnoudse. “Qua verkopen is Good Pasta nog een stuk kleiner dan Good Noodles, dus er liggen veel kansen”, zegt Aarnoudse. Dit jaar krijgt het design van Good Noodles en Good Pasta een flinke update en is het tijd voor een mediacampagne gefocust op Good Pasta. Die gaat vanaf week 19 van start, precies de periode van eindexamens en tentamens. “De focus van de campagne is echt Good Pasta. Het idee erachter is dat mensen, zowel jong als oud, het steeds drukker hebben. Er wordt veel van ze gevraagd en ze moeten alle ballen hoog houden. Dat kost een bak energie: mentaal en fysiek. Op tijd bijtanken is dan belangrijk en in die context speelt Good Pasta een hele goede rol. Een snack of kleine maaltijd, in vijf minuten klaar en in een handige cup, om snel weer op kracht te komen. Ideaal dus ook voor studenten die moeten ploeteren voor hun studie”, licht Aarnoudse toe. Hij voegt toe: “We vinden en zien dat Good Pasta een perfecte brandstof is voor harde werkers. In de campagne laten we met een knipoog zien dat Good Pasta een steentje bijdraagt aan het resultaat van al dat harde werk.” Tegelijkertijd met de campagne gaat Unox een samplingactie houden in verschillende studiesteden, waarbij Good Pasta wordt weggeven.
Jong en oud
De mediacampagne houdt in dat in korte video’s op een grappige manier Good Pasta wordt getoond. Dat gebeurt op social media, waaronder TikTok en die van Meta. Daarmee richten ze zich op de jongere generatie, maar ook de andere generaties willen ze aanspreken. “Daarom komen we op televisie met billboarding bij programma’s. De oudere kopersgroepen pakken we op deze manier ook mee”, zegt Aarnoudse. Er is jarenlang geen campagne geweest met Good Pasta, des te leuker om daar nu mee aan de slag te gaan, vindt de assistant brand manager van Unox. “De nieuwe varianten doen het goed, dus het is het juiste moment om bekendheid te vergroten. De introducties die we hebben gedaan zijn champignon, pesto-kaas en kaas-jalapeño. Helemaal in de trend van extra cheesy pasta’s, waar mensen dol op zijn. De hardloper is altijd nog de carbonara. Daarnaast loopt pesto-kaas ook goed, want consumenten kennen dat als gerecht. Het is bovendien een van de meest gezochte gerechten online. Dat helpt bij de herkenbaarheid. We hebben nu acht verschillende pasta’s, waar we heel blij mee zijn”, aldus Aarnoudse.
In het schap
De instant-snackingcategorie is een apart schap in de supermarkt, ideaal vindt Aarnoudse: “Deze locatie is goed. De consument weet de producten te vinden. We horen ook vaak dat er wordt gesproken over de blauwe cup: noodles, en de groene cup: pasta. Het hoort bij elkaar en die kleuren kenmerken het snackinggedeelte in de supermarkt.” De producten in dit schap zijn ook allemaal voor hetzelfde doeleinde: een kleine maaltijd of snack. Qua consumptiemoment vullen ze elkaar aan, maar door zowel noodles als pasta is er variatie in het schap.
“Retailers zijn ook positief over de nieuwe varianten. We merken aan ze dat ze het schap graag willen uitbreiden in verband met categoriegroei. Dat is fijn en een teken dat de laatste introducties naar wens zijn op het gebied van verkoopresultaten”, zegt Aarnoudse.
Uitbreiding
Hoewel het assortiment net is uitgebreid met drie nieuwe varianten, zijn er altijd plannen bij Unox snacking. “We gaan dit jaar ook uitbreiden, maar niet met smaken. We komen met twee XXL-varianten van Good Pasta. In de loop van het jaar zijn de carbonara en bolognese in een extra grote versie verkrijgbaar. Voor een flinke lunch, als kleine avondmaaltijd of gewoon voor iedereen die een grote portie lekker vindt. Het biedt bovendien meer variatie in het schap. Het zijn dezelfde cups, maar dan groter en met ongeveer anderhalf keer zoveel inhoud als de normale variant.” Betekent dit dat er ook een XXL noodles komt? “Dat durf ik nog niet te zeggen, we gaan eerst de Good Pasta XXL aankijken.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.