DEN HAAG – Hoewel biologisch een duur imago heeft, wordt de prijsafstand met nietbiologische levensmiddelen juist steeds kleiner. Dit blijkt uit een prijsvergelijking van de Consumentenbond. Levensmiddelenkrant zet het onderzoek en de bevindingen op een rijtje.
In het onderzoek vergelijkt de Consumentenbond 135 bio-producten in tien supermarkten, waaronder twee biologische formules: Ekoplaza en Odin. De bond vergelijkt gewone huismerken met biologische huismerken. Indien er geen biologisch huismerk is, wordt de reguliere variant met een volledig biologisch merk vergeleken. Het prijsverschil tussen bio en niet-bio blijkt sterk wisselend per product. Bij zuivel zijn de verschillen klein, biologisch is gemiddeld zo’n twintig cent duurder. Bij rundvlees blijkt een heel klein of zelf geen verschil te zijn. Bij pasta zijn er soms ook geen verschillen.
Bio huismerk goedkoper
Biologische huismerkproducten zijn vaak goedkoper dan niet-biologische A-merken. Zo concludeerde de Consumentenbond bijvoorbeeld dat de biologische pindakaas bij Albert Heijn, de bio-melk bij Dirk of de volkorenspaghetti bio-variant bij Jumbo goedkoper zijn dan de A-merkproducten. Hiermee wil de bond aantonen dat biologisch niet altijd duurder hoeft te zijn dan niet-biologisch.
Dirk en Lidl goedkoopst
Biologische producten bij Dirk en Lidl blijken 18% goedkoper dan de gemiddelde prijs van een product. Bij Hoogvliet is dit 10% en bij Albert Heijn, Jumbo en Plus 9%. Ook bij Picnic is bio nog 3% goedkoper dan gemiddeld. Alleen bij Spar, Ekoplaza en Odin blijken de biologische producten duurder dan de gemiddelde prijs. Bij Spar gaat het om 3%, Ekoplaza is 21% duurder en Odin 32%.
De grootte van het biologische aanbod verschilt per supermarktformule, maar is bij de meeste ketens wel groeiende, stelt de Consumentenbond. De bio-supers hebben het grootste aanbod.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.