KOOG AAN DE ZAAN – “De springplank voor de introductie van nieuwe, dan wel eerder geïntroduceerde producten.” Zo omschrijft Robert Kroon, directeur van communicatiebureau Kroon op het Werk zijn Foodybox. Een toepasselijke metafoor, want de zomereditie van deze promotietool zit vol met seizoensartikelen die aansluiten op dit jaargetijde.
Het is een gaan en komen van nieuwe producten in de markt van food en dranken. Kroon op het Werk wil een podium bieden aan producenten die hun kop boven het maaiveld durven uit te steken en een vernieuwende manier zoeken om hun nouveautés voor het voetlicht te plaatsen. En ook voor eerder verschenen introducties is plaats in de Foodybox. Maar liefst honderd foodinfluencers en vijftig culinaire en lifestyleredacties van kranten en tijdschriften nemen de inhoud onder de loep en gaan ermee aan de slag. Ze laten creatieve toepassingen zien, koken ermee, schrijven erover en delen foto’s en recepten op hun socials en in de pers. Het Foodybox-lanceringsplatform wordt door hun volgers opgemerkt, waardoor er spontaan vraag volgt naar de producten in de supermarkt.
Alle producten uit de zomereditie van de Foodybox staan hier.
Invloed van influencers
Kroon ziet dat nieuwe producten nog niet onder de huid van de consument zijn gekropen. Influencers kunnen hier invloed op hebben. Italiaanse hot sauce, vrij nieuw op de Nederlandse markt, is zo’n product. Producent Firelli maakt daarom graag gebruik van de ‘commerciële kraamkamer’ van Kroon op het Werk en influencers kunnen zomerse toepassingen met deze pittige smaakmaker laten zien. Evenals het Spaanse merk Flax, maker van koolzuurhoudende gefermenteerde theedranken, met smaakvarianten zoals Lime & Lemon, African Mule en Dragon Lemonade, die goed passen in het zomerse beeld en fotogenieke genietmomenten voor influencers bieden. Ook Fast Fruit creëert volop TikTok- en Instagramkansen met een vernieuwde portieverpakking en zes bijzondere diepvriesfruitmixen die je niet alleen in de zomer, maar het hele jaar door uit het diepvriesvak kunt schudden.
Remia kiest al langere tijd voor een plek in de Foodybox en vraagt deze keer om Mama Asia smaakmakers naar een next level te tillen. Cardini’s zet met zijn Caesar Salad dressing in op zomerse salades bij de barbecue en picknick. Deze American evergreen gebruikt de Foodybox als podium om zijn honderdjarige bestaan én de zomer te vieren. En ook Bettine geitenkaas Pearls maken van een salade een zomers feestje.
Old Amsterdam geeft een zomerse functie aan het jaarrond in te zetten Tasty Grill, een kaasburger die op de barbecue een aantrekkelijk grilruitje krijgt zonder te lekken. “Hierbij, en bij andere burgers, horen augurken, vindt familiebedijf in tafelzuren Kühne, en dat vind ik eigenlijk ook”, aldus Kroon. “Met een lik Kühnemosterd erop.”
Hij geeft hiermee aan dat herhaaldelijk meedoen met een of meer items ook mogelijk is. Nog zo’n terugkerend product is de Opperdoezer Ronde, die simpel op de barbecue te bereiden is en daarom aandacht verdient in de Foodybox Zomereditie.
Tips
De deelnemende bedrijven van de Foodybox krijgen tips voor het omgaan met digitale trends en om content voorop te laten lopen door social media in te zetten. “Daar blijf ik op hameren”, zegt Kroon. Bovendien ontvangen de deelnemers een rapportage waarin de bevindingen en metingen worden geduid. “Meten is weten”, vindt Kroon. “Met het verslag zien mijn klanten in één oogopslag dat het meedoen met de Foodybox zich dubbel en dwars terugbetaalt, en vaak minimaal vertienvoudigd wordt in mediawaarde.
Lange samenwerking
Levensmiddelenkrant laat Kroon al tien jaar aan het woord over zijn Foodybox. Kroon: “ Levensmiddelenkrant wordt nauw in de gaten gehouden door category managers. En zij maken dat introducties makkelijker vindbaar worden in de supermarkt.” Hij vervolgt: “Ik stuur aan op een lange samenwerking met Levensmiddelenkrant en de Foodybox, dat is erg belangrijk voor mij en dus voor mijn klanten.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.