AMSTERDAM – Op 4 maart start voor de zevende keer de Week Zonder Vlees & Zuivel. De campagne promoot een flexitarisch eetpatroon waarbij vaker wordt gekozen voor plantaardige gerechten. Dit jaar wordt de campagne voor de tweede keer in België gehouden.
In de Week Zonder Vlees & Zuivel krijgen deelnemers hulp in de vorm van tips, een magazine en recepten voor vege(n) gerechten. Met de campagne hoopt de stichting mensen aan te zetten tot een ander eetpatroon waarbij vlees, vis en zuivel minder vaak op tafel komen. Door mensen te laten ervaren hoe lekker en makkelijk plantaardig eten kan zijn, leidt dit tot een lange termijn gedragsverandering.
België
Vorig jaar was er voor het eerst een editie in België, mede mogelijk gemaakt door subsidie van de EU. Er deden in totaal 300.000 zuiderburen mee en daarmee was de campagne volgens de organisatie een daverend succes. Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de campagne: “We zijn enorm blij met de resultaten van België. We hebben met minimale middelen een maximaal resultaat behaald, ondanks de cultuurverschillen en tweetaligheid. Dit geeft veel goede moed voor Denemarken en Duitsland die voor dit najaar op de planning staan.”
Het is de bedoeling de campagne uit te breiden naar meerdere Europese landen. Hiervoor is er een nieuw logo gekomen en is biggetjesroze vervangen door groen. “Ons doel is om een zo inclusief mogelijke campagne te creëren waardoor heel Europa zich aangesproken voelt. Met deze vernieuwde huisstijl moderniseren we de campagne niet alleen in Nederland, maar creëren we ook herkenbaarheid over de grens”, aldus Boerdam.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops