Categorie: Vleesvervangers/vegetarisch Criterium: Succes van producten en innovaties ROTTERDAM – De markt voor vleesvervangers en vegetarische producten is reeds groeiende. De Vegetarische Slager is al sinds 2010 in Nederland een van de voorlopers in deze categorie en blijft voortdurend innoveren. De producten liggen dan ook in meerdere landen in de schappen en dit geeft volgens Valerie Vos, country business lead De Vegetarische Slager Nederland en België bij Unilever, veel waardevolle inzichten die met retailpartners in Nederland gedeeld kunnen worden. En ook retailers vinden deze inzichten waardevol, blijkt uit de gewonnen Gouden Partner.
Van harte gefeliciteerd, jullie hebben de Gouden Partner gewonnen! Wat betekent deze prijs voor jullie?
“We zijn ontzettend trots om deze prijs in ontvangst te mogen nemen! We werken met veel plezier aan de samenwerking op het vleesvervangerschap met onze retailers, dus dit is een mooie kroon op ons werk.”
Hoe hebben jullie de afgelopen twee jaar de samenwerking met jullie afnemers verbeterd?
“We hebben verder gekeken dan alleen een samenwerking op het schap en het assortiment. Omdat de vleesvervangercategorie zo snel en vaak verandert, is het cruciaal dat retailers en leveranciers nauw samenwerken aan een categorievisie. We hebben dit vanuit De Vegetarische Slager de afgelopen twee jaar verbeterd door samen met de retailers te kijken naar de langetermijnverwachtingen voor de categorie.”
Op welke manier(en) dragen jullie bij aan de ontwikkeling van de categorie?
“Gezien het feit dat De Vegetarische Slager in meerdere landen in het schap ligt, helpt het dat wij veel inzichten uit andere landen kunnen halen en die met onze retailpartners hier in Nederland kunnen delen. Daarnaast investeren we voortdurend in consumenten- en marktonderzoek om datagedreven beslissingen te nemen die onze retailers kunnen helpen hun klanten beter te bedienen.”
Hoe gaan jullie in de samenwerking om met het thema duurzaamheid?
“Duurzaamheid is essentieel voor De Vegetarische Slager. De Sustainable Brand Index (SBI) toont aan dat ons merk al vier jaar op rij door consumenten is gekozen als een van de drie meest duurzame merken in Nederland, naast merken als Tony’s Chocolonely en Ekoplaza. Wij willen de voedselrevolutie blijven versnellen om zo nog meer dieren uit de voedselketen te bevrijden en een nog grotere impact te maken.”
Wat kunnen we de komende twee jaar van jullie verwachten?
“Vanuit ons categorieteam kunnen onze partners verwachten dat we nauw met ze blijven samenwerken om samen categoriegroei te gaan verwezenlijken. Daarnaast willen wij vanuit onze merkvisie de grootste slager ter wereld worden door van plantaardig vleesch de nieuwe standaard te maken. Om onze producten voor nóg meer vleesliefhebbers toegankelijk te maken is smaak natuurlijk een belangrijk speerpunt, maar óók het brengen van genoeg variatie. We blijven dus experimenteren op het gebied van nieuwe vleesiconen. Onze missie zal bovendien onveranderd blijven: we willen het dier uit de voedselketen halen met plantaardig vleesch dat dierlijk vlees kan evenaren in smaak en voedingswaarden. Het nieuwe vleesch als het nieuwe normaal, daar gaan we met De Vegetarische Slager voor!”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.