Categorie: Maaltijden Criteria: Omzetprestatie & Meedenken op niveau assortimentsgroep ROTTERDAM – Transparantie vanuit beide partijen naar elkaar, waarbij onderzoeksresultaten en analyses worden gedeeld, maar waar ook openstaande vraagstukken bespreekbaar zijn. Dat vindt Tamara van Selm, category manager Mealsolutions & Oriental bij Unilever, de belangrijkste pijlers voor een goede samenwerking. Het resultaat? Maar liefst twee Gouden Partners in de categorie Maaltijden!
Hoera, een Gouden Partner gewonnen! Waarom hebben category managers en supermarktondernemers voor jullie gekozen, denk je?
“Wat een compliment, hier zijn we heel trots op! Ik denk dat wij zijn gekozen door het frequente contact dat we hebben met de category managers, waarbij we voorzien in duidelijke trendanalyses, marktinzichten en recente onderzoeksresultaten. Daarnaast hebben wij verschillende tools, waaronder een supermarkt in Virtual Reality (het CIIC), waarmee we kunnen ondersteunen tijdens schaponderhoudsmomenten. We staan klaar voor samenwerking in strategische projecten en denken mee met category managers in manieren om categoriegroei te stimuleren. Daarnaast staat onze buitendienst klaar om ook op de winkelvloer te ondersteunen. Zo helpen zij mee met het ombouwen van schappen tijdens mutatiemomenten en kunnen zij promoties optimaal tot uiting laten komen op de winkelvloer.”
Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest met betrekking tot de categorie Maaltijden?
“Waar de segmenten in de maaltijdenstraat voorheen echt als losse onderdelen werden gezien, worden deze nu steeds meer als één categorie behandeld, waarbij meer gebruik wordt gemaakt van de te behalen synergieën. Dit zagen we de afgelopen jaren terugkomen in verschillende grote onderhoudstrajecten binnen de totale maaltijdenstraat. Voorheen werden alle segmenten op wisselende momenten onderhouden, terwijl in recente jaren vaker de hele straat in één keer onder handen genomen werd. De samenwerkingstrajecten die we met de category managers zijn aangegaan voor deze onderhoudsmomenten, hebben wij als zeer positief ervaren. Mooi om te zien dat we met onze input goed kunnen ondersteunen en bijdragen aan deze enorme ondernemingen.”
Wat zijn voor jullie de belangrijkste pijlers van een goede samenwerking?
“Transparantie vanuit beide partijen naar elkaar, waarbij we onderzoeksresultaten en analyses met elkaar delen, maar waar ook openstaande vraagstukken te bespreken zijn. Zo kunnen we elkaar aanvullen bij het creëren van een visie en strategie op deze uitgebreide categorie. Ook zorgen we er zo voor dat onze plannen op elkaar aansluiten. Daarnaast helpt een open blik in een goede samenwerking. Elkaar blijven uitdagen om nieuwe ideeën uit te proberen, bijvoorbeeld door middel van een pilot, kan tot succesvolle nieuwe initiatieven leiden.”
Op welke manier heeft inflatie invloed gehad op jullie producten en de samenwerking met afnemers?
“Volatiele grondstofprijzen hebben in de afgelopen twee jaar voor de nodige uitdagingen gezorgd en vroegen soms aan beide kanten om een meer kortetermijnfocus. Ons doel is om deze de komende jaren weer te verschuiven naar de langere termijn, en om dan samen met onze klanten te werken aan een langetermijnvisie op de maaltijdcategorie. Op deze manier blijven we consumenten ook richting 2030 voorzien van een passend en aansprekend assortiment. Binnen de categorie zien we dat de consument wat meer op zoek is naar een betaalbare manier om een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Categorieën zoals de maaltijdmixen sluiten goed aan op deze vraag.”
Waar leggen jullie de focus op in de komende twee jaar?
“Wij gaan verder met het ontwikkelen van een langetermijnstrategie voor de maaltijdenstraat in samenwerking met de retailers. We focussen daarbij op het laten groeien van de maaltijdencategorie met onze merken. We zien daarnaast een enorme toename in de gemakstrend. Consumenten zijn steeds meer op zoek naar een zeer snelle en makkelijke manier om een lekkere maaltijd te bereiden. Hierdoor ontstaat er een nieuw, snel groeiend segment binnen de maaltijdcategorie: ‘ultra-convenience’. Wij gaan op dit nieuwe segment focussen met het doel om de groei verder te stimuleren en uit te bouwen. Daarnaast zien we een stijgende vraag naar nieuwe keukens. Nu consumenten weer meer kunnen reizen, komen ze in aanraking met nieuwe maaltijden, die ze vervolgens ook thuis willen bereiden. Wij gaan de komende jaren focussen op het verder uitbouwen van een aantal van deze relatief nieuwe keukens, zodat de maaltijdencategorie blijft voorzien in de vraag van de consument.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.