DSCF9094.jpg Miguel Dhoker, Lilian Rijke, Linda Wilborts, Malou Lemmens en Paul Ngo zijn blij met de Gouden Partner-award. Foto: Gerard Kievits

Awards - Gouden Partner

WINNAAR GOUDEN PARTNER 2024: Mondelez Nederland

Categorie: Chocolade Criteria: Omzetprestatie & Meedenken op niveau assortimentsgroep BREDA – Voor een lekker genietmomentje bij de koffie of thee grijp je al snel naar een stukje chocolade. Door te innoveren en te kijken naar de gehele categorie chocolade weet Mondelēz de consument al jaren te voorzien van genietmomenten, met toonaangevende chocolademerken in de schappen als Milka en Côte d’Or. En niet alleen de consumenten, maar ook de afnemers zijn blij met Mondelēz. Dat blijkt wel uit de twee Gouden Partners die het bedrijf heeft gewonnen. Linda Wilborts, category planning and activation manager chocolate & meals Mondelēz Nederland, reageert op de dubbele overwinning.

Van harte gefeliciteerd, jullie zijn weer uitgeroepen tot Gouden Partner. Wat betekent dit voor jullie?
“Wij zijn enorm trots op de prijs van Gouden Partner. We hebben zelfs op twee onderdelen gewonnen! Op omzetprestatie en ook op meedenken op niveau assortimentsgroep. We hebben afgelopen jaar veel aandacht besteed aan groeiplannen voor de categorie en aan de samenwerking met onze retailpartners op categorieniveau. Een hele mooie waardering vanuit onze retailpartners, waarvoor veel dank!”

Hoe hebben jullie de afgelopen twee jaar de samenwerking met jullie afnemers verbeterd?
“We zijn nog meer retailerspecifiek gaan samenwerken. Alle categorieplannen maken wij tailormade door in te spelen op de retailformule en de focuspunten van onze retailpartner.
Verder geven wij structureel adviezen om de categorie te laten groeien. Dit doen wij niet alleen bij grote onderhoudsmomenten, maar het hele jaar door voorzien wij onze retailpartners van adviezen. Het ene moment ligt de focus meer op het schap, andere momenten op activaties, promoties of innovaties. Een gezamenlijke kalender jaarrond helpt om de juiste focus te bewaken.”

Op welke manier(en) dragen jullie bij aan de ontwikkeling van de categorie?
“Het ontwikkelen van de chocoladecategorie is een gezamenlijk belang. We leggen de focus op het in kaart brengen van de groeikansen voor de categorie. Mondelēz adviseert hierin categorie-overkoepelend, het gehele jaar door vanuit een overall categorievisie.
Mondelēz heeft een aantal grote, sterke merken binnen de chocoladecategorie. We hebben veel onderscheidende activaties op de winkelvloer met zowel Milka als Côte d’Or. Begin dit jaar hadden we bijvoorbeeld een zeer succesvolle samenwerking met Milka x Snelle, waarin we gebruik hebben gemaakt van AI. Middels deze AI-campagne konden consumenten een gepersonaliseerde, hartverwarmende boodschap laten maken door Snelle. Dit was de meest succesvolle activatie van de afgelopen jaren van Mondelēz. We hebben hiermee de meeste shoppers bereikt voor Milka, door middel van displays op de winkelvloer, mede door ondersteuning van onze field-afdeling en door inzet van retailmedia. Bovendien hadden we hierbij ook een sterke online doorvertaling. Dit heeft als geheel gezorgd voor groei in de chocoladecategorie. Ook innovaties op onze merken dragen bij aan categoriegroei, zoals Côte d’Or BonBonBloc vanille cacao, Milka Koeienvlekjes en Milka Alpenmelk crème.”

"Het ontwikkelen van de chocoladecategorie is een gezamenlijk belang"

Hoe gaan jullie in de samenwerking om met het thema duurzaamheid?
“Duurzaamheid is een van de strategische pijlers van onze visie. Wij werken zowel internationaal als lokaal aan vier thema’s binnen duurzaamheid, namelijk ingrediënten, sociale duurzaamheid & mensenrechten, verpakkingen en klimaat, met op elk thema duidelijke doelen en ambities. Belangrijk onderdeel binnen chocolade is het Cocoa Life-programma waarin we op diverse pilaren de sourcing van cacao duurzamer maken. De impact die wij maken en de vooruitgang die we boeken op alle onderdelen, publiceren we jaarlijks in het Snacking Made Right report. Met onze retailpartners zoomen wij in op deze duurzaamheidsthema’s en bepalen we gezamenlijk de prioriteiten voor de komende jaren. Duurzaamheid is inmiddels een geïntegreerd thema in de samenwerking die we met retailers hebben.”

Wat kunnen we de komende twee jaar van jullie verwachten?
“Veel! Wij hebben grootse plannen. De komende jaren gaan wij nóg meer vanuit onze langetermijnvisie samenwerken met onze retailpartners. Het grote voordeel van Mondelēz is dat we heel actief en groot zijn in meerdere snackingcategorieën. Onze strategische plannen en adviezen gaan verder dan categorielevel. Wij werken aan een overkoepelende snackingvisie en kunnen onze retailpartners dus breed adviseren, nu én in de toekomst.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.