_JAD3589.jpg Het team van Dayes is dolblij met de Gouden Partner-award. Foto: Jan Adelaar

WINNAAR GOUDEN PARTNER 2024: Dayes

Categorie: Diervoeding Criterium: Meedenken op niveau assortimentsgroep ZEVENAAR – De kwaliteit van haar diervoeding heeft Dayes hoog in het vaandel staan. Het moet gezond zijn, van natuurlijke oorsprong en smakelijk voor de viervoeters. Met premiumverpakkingen voegt het bedrijf de kwaliteit van dierspeciaalzaken toe aan de supermarktschappen en sleept daarmee een Gouden Partner in de wacht. “De lat leggen we hoog en moet bereikt worden, willen we het aan onze klanten aanbieden”, vertelt Paul Swart, category manager Pet care.

Van harte gefeliciteerd, jullie hebben de Gouden Partner gewonnen! Wat betekent deze prijs voor jullie?
“Er is niet mooiers dan erkenning krijgen van onze afnemers in de supermarkt voor onze jarenlange inspanningen om de categorie diervoeding – met name snacks – op een gezonde manier te laten ontwikkelen. We zijn uiteraard trots dat er zoveel waardering is voor de manier waarop we samen optrekken met de retailers. We zien het ook als een aanmoediging om de ingeslagen weg verder te vervolgen.”

Hoe hebben jullie de afgelopen twee jaar de samenwerking met jullie afnemers verbeterd?
“Naast dat we ons verdiepen in hedendaagse trends onder huisdierbezitters, kijken en denken we graag mee met onze klanten hoe ze de categorie verder kunnen laten groeien op een duurzame manier. Wat leeft er onder de consument en hoe kun je daar het assortiment het beste op aan laten sluiten? Omdat we goed zicht hebben op wat er in de verschillende kanalen gebeurt, kunnen we ook een beter passend advies geven wat werkt voor foodretail. Meerdere keren per jaar doen we een uitgebreide data-analyse, zowel landelijk als per retailer. Dit geeft waardevolle inzichten over wat er goed gaat en waar er ruimte is voor verbetering of groei. Deze data bespreken we regelmatig met onze klanten, zodat ook zij hier hun voordeel mee kunnen doen.”

Op welke manier(en) dragen jullie bij aan de ontwikkeling van de categorie?
“Met onze producten in de premium zwarte verpakking onder Pets Unlimited – en nu Rosewood! – hebben we de hoogwaardige speciaalzaakkwaliteit toegevoegd aan het supermarktschap tegen een aantrekkelijke prijs. Wij vinden namelijk dat huisdierbezitters altijd toegang moeten hebben tot gezonde, smakelijke en kwalitatieve voeding en snacks. We stoppen daarom veel liefde in de receptuur van onze producten, waarbij we vooral letten op de kwaliteit van de ingrediënten. Zijn ze gezond? Sluiten ze goed aan op de snackbehoefte? En zijn ze van natuurlijke oorsprong? Daarnaast worden, in het bijzonder, onze kattensnacks uitgebreid getest op smakelijkheid en structuur. De lat leggen we hoog en moet bereikt worden, willen we het aan onze klanten aanbieden.”

"We stoppen veel liefde in de receptuur van onze producten"

Hoe gaan jullie in de samenwerking om met het thema duurzaamheid?
“Bij Dayes nemen we onze verantwoordelijkheid voor de planeet serieus en streven we naar positieve impact. We reduceren verpakkingsmateriaal en vervangen plastic zoveel mogelijk door milieuvriendelijke alternatieven. Onze ambitie voor de toekomst is om voor verpakkingen volledig over te gaan naar recyclebaar materiaal. Daarnaast verzamelen we actief data om transparant te communiceren over onze duurzaamheidsinspanningen. We blijven voortdurend nadenken over duurzaam ondernemen en hoe wij kunnen bijdragen aan het beschermen van de aarde voor toekomstige generaties.”

Wat kunnen we de komende twee jaar van jullie verwachten?
“Voor zowel de categorie hond als kat heeft ons team flinke ambities voor het retailkanaal. Om die ambities te realiseren is er gekozen om al onze merken samen te voegen onder één paraplumerk: Rosewood. Afgelopen mei is er een grote consumentencampagne gestart om Rosewood te lanceren en de brand awareness te vergroten. Binnen de categorie hond zijn we namelijk al een tijdje markleider in het segment snacks en dat willen we graag versterken. Uiteraard zullen we ook bijdragen aan vernieuwing door het introduceren van nieuwe concepten zoals de Donut en onze Marbled-productlijn. Binnen de categorie kat staan we aan het begin van een veelbelovende reis, waar twee nieuwe concepten gereed staan voor uitrollen. Daarnaast beschikken we sinds dit jaar ook over een fantastisch seizoensgebonden aanbod en een non-foodassortiment Vooral ons kerstassortiment is door veel retailers enthousiast ontvangen.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.