Fotograaf Pauline Smale.jpg Dit team hoopt bij een volgende verkiezing op meerdere criteria uitgeroepen te worden tot Gouden Partner. Foto: Pauline Smale

WINNAAR GOUDEN PARTNER 2024: Reckitt

Categorie: Was- en reinigingsmiddelen Criterium: Meedenken op niveau assortimentsgroep HOOFDDORP – Hoewel Reckitt met merken als Finish en Vanish in veel landen marktleider is, is dat in Nederland niet het geval. Nóg niet, als het aan Aernout van den Berg, head of trade marketing Benelux bij Reckitt, ligt, want met een sterke categorievisie en innovaties ziet de fabrikant nog veel kansen op de Nederlandse markt. Blij met één Gouden Partner, maar ambitieus voor meer, reageert Van den Berg op de winst.

Van harte gefeliciteerd, jullie hebben een Gouden Partner gewonnen! Wat is jullie eerste reactie?
“Wij zijn heel trots op deze award en zien dit ook als een groot compliment. Dit is voor ons de beloning voor onze categorievisie, de nauwe samenwerking met onze retailpartners en onze succesvolle innovaties binnen de categorie Was- en reinigingsmiddelen. Zeker in een Olympisch jaar, waarin wij voor goud gaan samen met onze retailpartners, wordt deze award zeer gewaardeerd. Als globale speler kunnen we snel inspelen op de trends in de markt, zoals premiumisatie en duurzame, natuurlijke producten. Wereldwijd zijn wij in de meeste categorieën waarin we spelen marktleider, in Nederland is dat niet zo. Ons doel is natuurlijk om dit wél te bereiken. Wij willen blijven groeien door de sterke samenwerking met onze partners, onze categorievisie en innovatie.”

Wat maakt dat jullie de prijs in de wacht hebben gesleept?
“De prijs voor ‘Meedenken op niveau assortimentsgroep’ is deels een resultaat van een aanpassing in onze structuur. Hiervoor hebben we gekozen voor een aparte tak met volledige focus op de retailer. Hierdoor zitten wij veel dichter op de klant, kunnen we veel sneller schakelen en plukken wij en onze partners inmiddels de vruchten van deze verbeterde samenwerking. Daarnaast hebben we in 2024 veel innovaties ontwikkeld die zorgen voor een betere consumentenervaring. Ons advies om deze nieuwe producten op de juiste plek in het schap te zetten. Gecombineerd met de verbeteringen in technologie dragen ze allemaal bij aan deze prijs. Voorbeeld hiervan is Finish Ultimate Plus, onze beste vaatwascapsule die nu ook beschikbaar is in Nederland. Dit is een capsule met gepatenteerde Cyclesync™ technologie, met vier acties tijdens de wascyclus, die zorgt voor een uitzonderlijke reiniging en sprankelende glans. Een ander voorbeeld is de innovatie binnen Vanish. De nieuwe formule verwijdert hardnekkige vlekken zelfs bij 20°C en in een korte cyclus van dertig minuten. Kouder en korter wassen kan de consument veel geld besparen op hun energierekening.”

Wat doen jullie samen met retailers op het gebied van duurzaamheid?
“Bij Finish streven wij ernaar om onze producten te ontwerpen en te produceren met het oog op duurzaamheid. Wij geloven ook dat de echte stappen die wij moeten zetten om de beperkte hulpbronnen van onze wereld te beschermen, alleen kunnen worden genomen als wij samen handelen. Wij hebben met onze retailpartners een ‘Save Water’-campagne waarin wij speciaal aandacht vragen om te stoppen met voorspoelen. Door mensen bewust te maken van waterschaarste, door eenvoudige gedragsveranderingen aan te moedigen om water te besparen en door doeltreffende productoplossingen aan te bieden, kunnen we samenwerken om onze impact op het milieu beperken.”

"Uptraden van tablet naar capsule leidt tot een flinke categoriegroei"

Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
“Wij hebben een sterke categorievisie, met duidelijke groeipilaren. Het uptraden van een vaatwastablet naar een vaatwascapsule leidt tot een flinke categoriegroei. Daarom hebben wij bij verschillende klanten een ‘capsule-only’-strategie. Daarnaast zijn wij met veel merken aanwezig in deze categorie als additief, zoals bijvoorbeeld Vanish, waarin het toevoegen van het product in de wasroutine de waarde van een consument wel kan verdrievoudigen. Ook is second placement bij promoties vanwege de hoge promodruk de sleutel tot succes, omdat het schap bij een 2+3 promotie vaak al leeg is na drie tot vier klanten.”

Wat gaan jullie doen om over twee jaar weer uitgeroepen te worden tot Gouden Partner?
“Wij blijven nauw samenwerken met de handel en blijven onze langetermijncategorievisie delen met onze klanten. Wij kijken ernaar uit om gedeeld succes (lees: goud) te behalen met onze retailpartners.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.