Ondernemer George Verberne zag door de verspilde broden haast het bos niet meer. Omdat zijn Jumbo in de dynamische studentenstad Wageningen gevestigd is, bleek de invulling van de broodafdeling een enorme uitdaging. Zo waren er dagen dat hij maar liefst 200 broden overhield aan het einde van de dag. Dat moet anders, dacht de ondernemer, en hij ging op zoek naar de oplossing voor dit nijpende broodverspillingsprobleem.
“Het grootste verschil tussen de broodafdeling van een supermarkt en het assortiment van de plaatselijke bakker zit in de mentaliteit van de klanten”, schetst Verberne. “Wanneer een klant om half vier ’s middags een bakkerij binnenstapt waar de bakker het gros van zijn voorraad al verkocht heeft, denkt de klant: Goed verkocht, bakker! Maar in supermarktland vindt men het wat lastiger om hier begrip voor te hebben. Diezelfde klant op exact ditzelfde tijdstip accepteert namelijk geen lege broodschappen in de supermarkt. Dan denken ze: Wat een rotwinkel, hier kom ik niet meer terug! ”, aldus Verberne. Vanzelfsprekend streeft de ondernemer naar een goed gevulde broodafdeling in zijn winkel. “Wageningen is een echte studentenstad, wat het winkelgedrag van de consument wat lastiger in te schatten maakt”, zegt hij. “Hierdoor hadden we óf broden tekort, óf broden over. En dat wil je allebei niet vanwege tal van redenen. Te veel brood is niet goed, want dat betekent dat je aan het verspillen bent, maar te weinig brood moet je ook zien te voorkomen. Want dan moet je klanten teleur gaan stellen en loop je geld mis”, legt Verberne uit. “Het moest dus anders.”
Goudeerlijk
De Jumbo-ondernemer ging om de tafel met Pieter Goudswaard van non-profitorganisatie Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en Verbernes vaste broodleverancier Bakkerij Bouman. Het drietal onderzocht de mogelijkheden. “Uit ons onderzoek bleek dat 92% van de consumenten het verse brood thuis in de vriezer doet. Dus vroegen we ons af: ‘Wat zou het betekenen als we een deel van ons brood vriesvers zouden aanbieden? Kunnen we hiermee het probleem tackelen?’ En zo is het idee voor ‘Goudeerlijk Vers Ingevroren’ geboren”, schetst Verberne. “En tot op de dag van vandaag krijgen we nog steeds veel positieve reacties op het initiatief.”
De bakkerij vriest het brood direct uit de oven in, zodat het zijn absolute versheid behoudt. “Hierdoor is het Goudeerlijk brood vele malen verser dan het verse brood in de schappen, omdat dit brood al enkele uren oud is”, schetst Verberne. Vervolgens wordt het brood aangeboden in een speciale vriesvitrine op de broodafdeling van zijn winkel.
Besparen
“Wageningen is een ontzettend duurzame stad. Mensen zijn hier heel bewust, dus het draagvlak voor dit soort initiatieven is groot”, stelt de Jumbo-ondernemer. En óf het initiatief van Verberne duurzaam is. “We hebben de volledige footprint van het brood in kaart gebracht, van boer tot winkelvloer, en het Goudeerlijk brood is écht duurzaam in de breedste zin van het woord”, claimt hij. Na een korte berekening op zijn calculator brengt de ondernemer in kaart hoeveel broden hij per jaar redt van vernietiging. “Door vriesvers brood aan te bieden, besparen we ongeveer 20.000 broden. Daarnaast wordt er ontzettend veel energie bespaard doordat de overgebleven broden niet meer hoeven worden afgevoerd. De keten is dus vele malen korter en dat bespaart ook de nodige CO2-uitstoot. Op wekelijkse basis besparen we door het vriesverse brood zo’n 63 kilo CO2. Omgerekend kun je een waterkoker van 1000 watt 126 uur laten koken!” vertelt de trotse ondernemer. “Daarnaast hebben we simpelweg minder graan nodig, en besparen we ongeveer 29,5 vierkante meter aan landbouwgrond.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.