DEN HAAG – Op steeds meer producten in de supermarkt vinden consumenten het voedselkeuzelogo van Nutri-Score. Ook op huismerken, want veel supermarkten hebben het voedselkeuzelogo omarmd. Op 1 januari is het logo wettelijk ingevoerd.
Deze week start het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport met de campagne ‘Kijk, vergelijk & kies’ om Nutri-Score onder de aandacht te brengen bij consumenten. Sinds de wettelijk invoering kunnen fabrikanten er voor kiezen het logo te gebruiken. Maken ze die keuze, dan moeten ze de score op elk product van het merk zetten. De dertien grootste supermarktketens hebben ja gezegd tegen Nutri-Score op de verpakkingen van hun huismerkproducten.
Maarten van Ooijen, demissionair staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: “De Nutri-Score is geen wondermiddel. Maar het is wel een ontzettend handig hulpmiddel om tijdens het boodschappen doen snel te kunnen checken welk product een betere samenstelling heeft. Vooral bij producten buiten de gezonde Schijf van Vijf heb je er echt iets aan. Bijna niemand leest wat de ingrediënten zijn van bijvoorbeeld alle pizza’s of ontbijtgranen of kant-en-klaar maaltijden. Het is voor iedereen handig dat je nu bij heel veel van dat soort boodschappen in één keer kunt zien welke een betere samenstelling hebben. Met onze nieuwe publiekscampagne willen we mensen helpen om de Nutri-Score op de juiste manier te gebruiken. En natuurlijk blijft het logo een hulpmiddel. Om gezond te eten zijn en blijven de Schijf van Vijf en gezond verstand het allerbelangrijkste.”
Healthwashing tegengaan
Nutri-Score vergelijkt de samenstelling van dezelfde soort producten. Met de score kunnen consumenten bijvoorbeeld zien welke pizza de betere samenstelling heeft. Het zegt niets over het al dan niet gezond of ongezond zijn van een product. Per product wordt met een speciale berekening bepaald welke score er wordt gehaald. Eiwit, vezels, fruit, groenten en peulvruchten in producten zorgen voor een betere score. Suikers, verzadigd vet, zout en kilocalorieën zorgen voor een slechtere score. In de berekening zijn karakteristieken ingebouwd. Liesbeth Temme, RIVM: “Je kunt de score van een pizza bijvoorbeeld verbeteren door groente toe te voegen. Maar het product moet dan wel meer dan 40 procent groente, fruit en/of peulvruchten bevatten om hier positieve punten voor te scoren. Met de toevoeging van drie broccoliroosjes aan een pizza wordt een score dus niet beter. Zo wordt ‘healthwashing’ tegengegaan.”
Bron: Levensmiddelenkrant