AMSTERDAM - De herkenbaarheid en vertrouwen in het Europees biologisch keurmerk is afgelopen jaar flink gestegen, blijkt uit nieuw onderzoek van IPSOS. Van de consumenten is 62% bekend met het Europees biologisch keurmerk, in 2024 was dat nog 53%. Het vertrouwen in het keurmerk nam ook toe naar 66%, een stijging van maar liefst 19%.
Prijs toch belangrijkst
Prijs heeft verreweg de meeste invloed op de keuze voor biologisch. Acht op de 10 consumenten zou vaker biologisch kopen als biologische voeding goedkoper zou zijn. Prijs, smaak, versheid en gezondheid zijn de belangrijkste factoren van invloed bij het kopen van voeding. Consumenten die regelmatig biologisch kopen, vinden het belangrijk dat voeding goed is voor hun gezondheid (82%). Voor consumenten die relatief weinig biologisch kopen is de prijs van het grootste belang (78%). Voor beide groepen staat smaak op nummer twee. Ondanks dat we meer biologisch zijn gaan kopen, is het aantal Nederlanders dat regelmatig biologisch koopt de afgelopen drie jaar stabiel gebleven (66%). Een tiende van de Nederlanders zegt nooit biologische voedingsmiddelen te kopen, en een kwart slechts af en toe.
Landbouwgrond
Europa heeft als doel om biologisch flink te laten groeien, naar 15% landbouwgrond in 2030. Een enorme uitdaging voor Nederland, aangezien maar 4,8% van de landbouwgrond in Nederland biologisch is. Dat klinkt weinig, toch nam het landbouwareaal met 9% toe en groeide de biologische sector de afgelopen vijf jaar met zo’n 42%. Zowel de Nederlandse overheid als ketenorganisatie Bionext hebben zich de afgelopen jaren ingezet om consumenten structureel vaker voor biologisch te laten kiezen. Zo initieerde Bionext de afgelopen drie jaar de consumentencampagne ‘De mooiste boodschap is bio uit Europa'.
Bron: Levensmiddelenkrant