Achtergrond

Vakcentrum en bonden openen klachtenloket ongewenst gedrag

WOERDEN – Vakcentrum, de branchevereniging voor zelfstandige ondernemers in de retail, heeft samen met vakbonden FNV en CNV een loket geopend waar ongepast gedrag en misstanden bij zelfstandige retailondernemers kan worden gemeld onder de naam ‘mmm in vertrouwen’. Het loket is opgezet door ‘mmm lekker werken'.

Redactie |

Met de oprichting van het loket voldoen zelfstandige ondernemers en franchisenemers in de retail op eenvoudige wijze aan de huidige en aankomende wetgeving als het gaat om ongewenst gedrag, misstanden en klachten van medewerkers.  Die verplichting komt onder andere voort uit de Arbowet. Er is bij de opzet van ‘mmm in vertrouwen’ al rekening gehouden met nog te verwachten wetgeving.  

Primeur
Vakcentrum-directeur Patricia Hoogstraaten: “Dit is echt een primeur, branchebreed zorgen wij voor één loket waar ongewenst gedrag en misstanden besproken kunnen worden. Ongewenst gedrag en misstanden mogen we niet tolereren. De retail moet een veilige werkplek zijn. Het moet dan ook voor werkgevers makkelijk zijn om hun medewerkers in staat te stellen meldingen te doen. Dat zijn zij immers verplicht vanuit de Arbowet. En werkgevers moeten erop kunnen vertrouwen dat die meldingen op een zorgvuldige wijze worden behandeld. Met de inzet van mmm in vertrouwen is dat geregeld voor de zelfstandige retailondernemers en franchisenemers en hun medewerkers. Daarbij is de inzet van mmm in vertrouwen gratis, zowel voor de werkgever als de werknemer.”

Ondernemers hoeven zich niet vooraf aan te melden. Wel dienen ze de contactgegevens van het loket aan de medewerkers bekend te maken. Voor medewerkers is het nu duidelijk waar zij terechtkunnen voor een gesprek met een vertrouwenspersoon of het melden van een misstand.

Bron: Levensmiddelenkrant