Ontwerp zonder titel (13).png Zwanenberg Food Group wil Unox-merk overnemen van Unilever

Unox blijft in Nederlandse handen

ALMELO/ROTTERDAM – Voedingsmiddelenconcern Zwanenberg Food Group wil de merken Unox en Zwan (in België en Griekenland) overnemen van Unilever. De beoogde overname omvat tevens de productielijnen van Unilever voor soepen in stazakken.

Redactie |

Vakbonden worden geïnformeerd, Autoriteit Consument en Markt en de ondernemingsraden worden in het eerste kwartaal van 2025 formeel betrokken. De beoogde overname past in de strategie van Zwanenberg om zich te richten op de productie en distributie van soepen, vleesproducten, plant based vleesvervangers, sauzen en maaltijden. Cup-a-soup, Good Noodles en Good Pasta blijven eigendom van Unilever.

Mooie toevoeging
In 1996 nam Zwanenberg Food Group het Zwanmerk al over voor een groot aantal exportlanden. De eerste samenwerking van Zwanenberg en Unilever dateert van 2004, toen Zwanenberg een aantal Unox- en Zwanproducten voor Unilever ging produceren. Sinds 2018 maakt Zwanenberg alle knak- en rookworsten voor Unilever, evenals de vegetarische varianten. De merken Zwan (in België en Griekenland) en Unox bleven echter eigendom van Unilever. Zwanenberg neemt nu alsnog de marketing en sales hiervan over, alsmede de productielijnen voor soepen in stazak (pouch). 

Sjoerd van der Laan, ceo van Zwanenberg Food Group, licht toe: "Na de overname van de Unilever-fabriek in Oss in 2018 is het verwerven van Unox en Zwan een mooie toevoeging die perfect aansluit bij onze ambities. Wij zijn een voedingsmiddelenonderneming die zowel private-labelproducten als merkproducten produceert. Unox en Zwan zijn een prachtige uitbreiding van ons assortiment."

Jo-Anne Krepel-Van der Laan, directeur Sales & Marketing bij Zwanenberg, bevestigt in een telefonisch gesprek dat de naam Unox uiteraard blijft bestaan: "Het is fantastisch nieuws voor ons familiebedrijf dat bijna honderd jaar bestaat. Wij zijn nu vierde generatie in het bedrijf en de aanwinst van Unox en Zwan versterkt onze toekomstbestendigheid nog meer."

Iconisch Nederlands merk
Mike de Boer, ceo van Zwanenberg Food Group Nederland, vult aan: “Unox is een herkenbaar en echt Nederlands merk dat al tientallen jaren een vaste waarde is in de supermarkt. Datzelfde geldt in België en Griekenland voor Zwan”, aldus De Boer. “Het verwerven van deze merken biedt voor Zwanenberg grote mogelijkheden.”

Geen makkelijk afscheid
Heiko Schipper, president Unilever Foods: "Unox is een geliefd en iconisch merk in Nederland en de beslissing om er afstand van te doen, is niet gemakkelijk geweest. De associatie met Nederlandse winteractiviteiten, zoals de nieuwjaarsduik in Scheveningen en schaatsevenementen, heeft zijn plaats in de Nederlandse cultuur gevestigd. Ik ben ervan overtuigd dat Unox en Zwan zich onder het eigendom van Zwanenberg snel kunnen aanpassen aan trends en relevant kunnen blijven in deze concurrerende markt.”

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops