NIEUWKOOP – Terwijl heel Nederland nog in de ban lijkt te zijn van de Dubai-chocoladereep, borduren Jumbo-ondernemer Bas Bobeldijk en Steve Bouman, patissier bij de bekende patisserie Prenger, voort op deze hype. Zij brengen de Dubai-sinterklaasletter in de Nederlandse supermarkten.
Wat komt er kijken bij een goede samenwerking voor deze introductie? Levensmiddelenkrant bijt haar tanden in deze luxe lekkernij in het Jumbo Foodcafé van Bobeldijk. De Amstelveense patisserie Prenger levert al jaren het gebak voor de winkels van Bobeldijk, in Nieuwkoop en Buitenveldert. Samenwerken kunnen ze dus wel. Voor de zomer van 2024 kwamen de Dubai-repen van Prenger in de schappen te liggen. Bobeldijk: “Dat was vanaf het begin een heel succesvolle zet. Ze zijn in meer dan 130 supermarkten door heel Nederland verkrijgbaar. Trouwens, ook onze samenwerking is succesvol te noemen.” Bouman vult aan: “We zijn beide heel ondernemend en daar vinden we elkaar in. We krijgen energie van elkaar, spreken elkaars taal. En het allerbelangrijkst: we creëren allebei graag iets waar mensen gelukkig van worden.”
Extra kwaliteitsimpuls
“De hype van de Dubai-reep is overgeslagen naar het buitenland. We krijgen nu zelfs bestellingen uit Duitsland en België. Daarom vroegen we ons na dit overweldigende succes af: wat is het volgende? En daar was de Dubai-chocoladeletter”, aldus Bobeldijk. “Met een extra kwaliteitsimpuls van Prenger.” Het succes hangt af of de trend aanslaat bij een grote doelgroep. “Wij gaan op ons onderbuikgevoel af. Samen hebben we een heel goed gevoel bij de Dubai-sinterklaasletter.”
Pre-orders
Wilfred Deckers, eigenaar en managing director bij Deckers Retail, heeft de sales voor de 5-decemberlekkernij op zich genomen. Hij heeft een groot netwerk binnen de supermarktwereld en zorgt ervoor dat vanaf week 43 de Dubai-sinterklaasletters in de Nederlandse winkels komen te liggen. Vanaf nu kunnen supermarkten al pre-orders doen. Bobeldijk: “Een leuke bijkomstigheid is dat supermarkteigenaars bij een order van vijftien dozen - met vijftien letters per doos - kans maken op een reis naar Dubai ter waarde van 5.000 euro.”
Kracht van social media
Voor de introductie bij consumenten hebben de mannen een strak plan liggen. “We schakelen influencers in, die we via een marketingbureau hebben verworven. Een kostbare aangelegenheid, maar we geloven echt in de kracht van social media. Kijk hoe Monica Geuze de Dubai-reep heeft bekendgemaakt via TikTok. Sowieso geloven we in de Dubai-chocoladeletter. We hebben veel lol en stoppen er veel enthousiasme in. Het is origineel. En iedereen snapt het”, zegt Bobeldijk.
Doelgroepen
De bedenkers mikken op een doelgroep tussen de 12 en 35 jaar, maar ook op Sinterklaasvierders. Bobeldijk: “En op bedrijven; deze lekkere en luxe letter is ideaal als relatiegeschenk. Daarbij kun je ook de gepersonaliseerde versie bestellen met je bedrijfslogo en een boodschapje. Een bijzondere give-away om je waardering uit te spreken.”
“We zijn onderscheidend, omdat we kwaliteit bieden met de Dubai-letter die een krokante vulling, romige pistachecrème en de luxe uitstraling door de gouden gloed heeft”, aldus Bouman. “Dubai-chocolade heeft een hoog weggeefgehalte, we zien herhaalaankopen. We verwachten dat dat ook met de letters zal gebeuren. Wat een hype. Bizar! Tja, ik weet niet of de reep zoveel succes zou hebben gehad als deze uit... eh, Roemenië bijvoorbeeld vandaan kwam”, zegt Bobeldijk lachend.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.