section1_page4_article43_1.jpg

Trends in zonbescherming: hogere factor, duurzaamheid en huidverzorging

NIEUWVEEN - Na een lange, donkere winter gaan we deze maand weer massaal naar buiten. En dat betekent: smeren, smeren en nog eens smeren. Supermarkten breiden hun schap met zonnebrandproducten in deze periode flink uit en voor andere retailers zoals Kruidvat is zonbescherming zelfs een destinationproductgroep. Onderzoeksarts Jetske Ultee ziet dat consumenten steeds meer doordrongen zijn van het gebruik van een hoge beschermingsfactor.

Janneke Vermeulen |

April is het officieuze startsein van het smeerseizoen. Zo zijn bij onder andere Jumbo sinds de laatste dagen van maart zonnebrand en aftersun verkrijgbaar in de winkels, vertelt een woordvoerder van de retailer: “We weten dat rond deze periode de temperaturen oplopen en er een aantal vrije dagen aankomen waarop veel Nederlanders naar buiten gaan.” Onderzoeksarts in de cosmetische dermatologie Jetske Ultee vult aan: “Voor de meeste mensen begint het echte zonnebrandcrèmeseizoen als ze langere tijd buiten in de zon kunnen zitten. Dat is vaak in april. En dat valt zo’n beetje samen met een sterkere zonkracht, die geven we weer met de uv-index. In april is die vaak al drie, en vanaf dat cijfer is het extra belangrijk om je te beschermen tegen de zon.” Bij Kruidvat wordt begin maart al begonnen met de opbouw van de zomerschappen voor zonbescherming, vertelt Aïcha Moussaoui, woordvoerder bij A.S. Watson/Kruidvat: “We hebben dan meer ruimte en meer assortiment tot onze beschikking. Maar ook gedurende de herfst en de winter bieden we relevante zonbescherming aan in de winkels.” Dat laatste is zinvol, want het hele jaar door is het volgens Ultee slim om te smeren: “Eigenlijk past zonnebrandcrème bij elk seizoen van het jaar. Want ook als de index twee of lager is, is het verstandig om je in te smeren. Zelfs wanneer het helemaal niet warm is, op bewolkte dagen of in de winter, bereiken uv-stralen namelijk de huid. En zelfs met een lage uv-index kan uv-straling je huid beschadigen.”

Meer aandacht
Het belang van het gebruik van zonnebrandcrème dringt inmiddels steeds meer door bij consumenten. Dat besef vertaalt zich onder andere in zonnebrandcrèmes met een hogere factor in het schap. Ultee: “De tijd dat we met olie lagen te bakken op het strand ligt gelukkig al ver achter ons. Ook zijn zonnebrandcrèmes met lage factoren als SPF 8, die vroeger heel normaal waren, inmiddels bijna niet meer te krijgen. Doordat we steeds beter weten wat de gevaren zijn van de zon en we die kennis vaker delen, zijn steeds meer mensen zich bewust van het belang van zonnebrandcrème. Ook op sociale media is er veel aandacht voor. Daar zie je ook bijna geen huidverzorgingsroutine meer zonder zonnebrandcrème. En daar ben ik het ook helemaal mee eens, want de beste antirimpelcrème is zonnebrand: tot 90% van de huidveroudering wordt veroorzaakt door de zon.”

"Steeds hogere eisen aan zonnebrandcrèmes"
section1_page4_article43_2.jpg Onderzoeksarts in de cosmetische dermatologie Jetske Ultee.

Zonnig jaar
Moussaoui ziet het gebruik van hogere factoren ook als een van de grote trends in de categorie. Voor de drogisterij is zonbescherming een ‘destination-productgroep’: “De klant komt echt speciaal voor deze categorie naar onze winkels. We zien ook een grote groei in zonbescherming, zeker ook vorig jaar. 2022 is een enorm zonnig jaar geweest met veel zonuren in zowel het voorjaar als de zomer. Ook ging de consument weer veel op pad in binnen- en buitenland. Die factoren hebben bijgedragen aan de hogere verkoop van zonbescherming.” Bij Jumbo is deze trend ook duidelijk zichtbaar, vertelt de woordvoerder: “Consumenten zijn zich ervan bewust dat vaker gesmeerd moet worden, omdat de gevaren van een verbrande huid en te veel zon meer worden ingezien. Klanten kopen daardoor vaker SPF 50 en speciale varianten voor kinderen.”
Moussaoui ziet deze trend ook én nog een aantal toonaangevende ontwikkelingen in de productgroep: “Bij zonnebrandcrèmes is er een steeds grotere focus op duurzaamheid. Zo komen er producten op de markt die biologisch afbreekbaar zijn en vrij zijn van microplastics, waaronder vernieuwde producten in ons Kruidvat Solait-assortiment.” De woordvoerder van Jumbo herkent deze ontwikkeling: “Veel klanten kiezen voor zonnebrand zonder microplastics. Daarnaast zijn ze zich bewust van de ingrediënten die in zonnebrand zitten; ze letten dus extra goed op wat zij op hun huid smeren.”
Moussaoui ziet ook dat vaker verzorgende ingrediënten worden toegevoegd aan zonnebrandcrème. “En er wordt meer gebruikgemaakt van speciale gezichtsbescherming, zoals zonbescherming anti-age of voor de sensitieve huid. Voor elke klant en elke portemonnee willen we dan ook een passend product bieden.” Ultee sluit zich hierbij aan: “Gebruikers stellen steeds hogere eisen aan zonnebrandcrèmes, want die worden ook meer gebruikt. Ze zijn op zoek naar de perfecte crème die prettig uitsmeert, niet glimt en geen witte waas achterlaat. De fabrikanten spelen daarop in en proberen producten te maken die er mooi uitzien en prettig zijn in het gebruik. Ook voegen zonnebrandmerken steeds vaker antioxidanten als niacinamide toe aan hun producten. Een erg goede ontwikkeling, want deze stoffen helpen de huid nog beter te beschermen tegen de zon.”

Verantwoorde samenstelling
Ook Etos speelt in op de trends in de productgroep, vertelt een woordvoerder van het bedrijf: “We hebben recent een nieuwe zonnebrandcrème toegevoegd aan ons assortiment. De crème heeft SPF-factor 50+, de hoogst mogelijke bescherming. De samenstelling van het product is verantwoord. De crème maakt gebruik van non-nano zinkoxide, een natuurlijk UV-filter. Dat maakt een beschermlaagje op de huid aan dat zonnestralen weerkaatst. De vegan crème is niet getest op proefdieren en bevat natuurlijke vitamine E, antioxidanten en bisabolol, ingrediënten die een kalmerende werking op de huid hebben. Anders dan bij de zwemkledingcollectie is de zonnebrandcrème er één voor alle leeftijden, makkelijk uitsmeerbaar op een normale en gevoelige huid, zonder een witte waas achter te laten.”

Niet waterproof
Ultee hamert op het belang van goede voorlichting: “Consumenten moeten zich ervan bewust zijn dat je je áltijd opnieuw in moet smeren na het zwemmen, ook al staat er misschien ‘waterresistent’ op de verpakking. Want geen enkele zonnebrandcrème is waterproof. Net als dat een SPF 50+ niet betekent dat je de hele dag beschermd bent tegen de zon. In te weinig kennis kan dus wel ‘gevaar’ schuilen.”
Kruidvat slaat de handen ineen met KWF om het belang van smeren onder de aandacht te brengen. Moussaoui: “Ook hebben we een nieuwe campagne: ‘Voordeel van smeren’. Daarin richten we ons op de voordelen en het belang van het gebruik van zonbescherming. Deze campagne is doorvertaald in al onze middelen, van POS tot onze socials en op onze blog waar de klant allerlei informatie vindt rondom zonbescherming.” Moussaoui verwacht dat het belang van smeren de komende jaren nog meer aandacht zal krijgen: “Consumenten zullen daardoor meer en vaker zonbescherminsproducten gaan gebruiken.”
Ultee hoopt dat op meer locaties – zoals bij de ingang van supermarkten of op parkeerplaatsen– zonnebrand gratis beschikbaar wordt: “Ik vind het een geweldige ontwikkeling dat je op steeds meer plekken zonnebrand vindt: hoe normaler insmeren wordt, hoe beter. Bovendien is het heel handig als je je eigen zonnebrand vergeten bent. Ook is het een goed geheugensteuntje, want soms vergeet je gewoon om je in te smeren, of je had in de ochtend net te weinig tijd.”
De onderzoeksarts heeft tot slot nog een tip voor de verkopers van zonnebrandcrème: “Zet de flessen zonnebrandcrèmes liever niet in de zon als je ze wilt aanbieden aan je klanten. Hierdoor gaan de zonnefilters minder goed werken, waardoor de crème minder goed beschermt tegen de zon.”

SPF – hoe zit het ook alweer?
Op zonnebrand staat altijd een bepaalde SPF-factor vermeld, bijvoorbeeld 20, 30 of 50. Deze afkorting SPF staat voor Sun Protection Factor. Het getal geeft aan hoeveel uv-B-straling de zonnebrandcrème kan reflecteren of absorberen. Uv-B-straling (niet te verwarren met uv-A-straling) zorgt voor zonverbranding en draagt bij aan de kans op huidkanker. De factor van de crème verwijst naar de vermeningvuldiging van de tijd waarin je zonder bescherming zou verbranden. De SPF is gebaseerd op een aangebrachte laagdikte van 2mg/cm2. Volgens de Consumentenbond smeren de meeste consumenten de helft tot een derde hiervan. Als je zonder te smeren na tien minuten verbrandt, dan verbrand je met factor 30 pas na 10 x 30 = 300 minuten. Voorwaarde is wel dat je 2mg per cm2 gebruikt en je elke twee uur insmeert met dezelfde zonnebrand.
De snelheid waarmee een onbeschermde huid verbrandt, verschilt en is afhankelijk van de zonkracht en welk huidtype je hebt. Daar moet dus de factor van het zonnebrandmiddel op afgestemd worden.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.