Tony’s Chocolonely ziet omzet groeien en kinderarbeid dalen

AMSTERDAM – Chocoladefabrikant Tony’s Chocolonely heeft in 2022 een omzetgroei gerealiseerd van 21 procent ten opzichte van 2021. De totale omzet kwam vorig jaar uit op 133,1 miljoen euro. Dit meldt het bedrijf in zijn tiende jaarFAIRslag. Daarnaast rapporteert het bedrijf dat bij de partnerboeren de illegale kinderarbeid is gedaald naar onder de 5 procent. In de cacao-industrie is het gemiddelde boven de 50 procent.

Gerard van Oosbree |

Tony’s heeft meer dan 8 miljoen euro, 6,2 procent van de omzet, geïnvesteerd in het maken van positieve impact op meer dan 14.000 cacaoboeren. Tegelijkertijd heeft het bedrijf de brutomarge weten te verhogen naar 50,2 procent. Volgens Tony’s laat dit zien dan commercieel succes niet in de weg hoeft te staan van het maken van impact.

Leefbaar
Tony’s Chocolonely rapporteert verder dat 37,6 van de boeren waarmee het samenwerkt een leefbaar inkomen verdiend. Het bedrijf streeft naar 100 procent, maar loopt daarbij tegen een aantal uitdagingen aan. Zo kan het niet alle cacaobonen opkopen van de aangesloten boeren waardoor de rest tegen lagere prijzen aan andere bedrijven wordt verkocht.

Paul Schoenmakers, Tony’s head of impact, legt uit: “Vooruitgang kost tijd. Om twee van de meest diepgewortelde problemen in cacao op te lossen, kinderarbeid en armoede, moeten we boeren in staat stellen om een leefbaar inkomen te verdienen. Daarom moeten zij al hun bonen kunnen verkopen tegen de referentieprijs voor een leefbaar inkomen. Dit kunnen we bijvoorbeeld bereiken door de groei van Tony’s, zodat er meer bonen tegen deze prijs worden ingekocht. Maar ook wanneer meer chocoladebedrijven zich aansluiten bij Tony’s Open Chain en ook een hogere prijs gaan betalen.”

Bron: Levensmiddelenkrant

hands-2430200_1280.jpg