AMSTERDAM – Ook dit jaar staat Tony’s Chocolonely bovenaan de jaarlijks uitgebrachte Chocolate Scorecard. Het is het vijfde achtereenvolgende keer dat het impactbedrijf een hoge score krijgt en heeft daarom de Chocolate Scorecard’s Achievement Award gewonnen.
De scorecard is een initiatief van Be Slavery Free, Mighty Earth en diverse andere maatschappelijke organisaties en onderzoeksinstituten. Elk jaar worden chocolademerken beoordeeld op hun ethische inkoopbeleid, duurzaamheid en arbeidsomstandigheden waaronder de cacao is geproduceerd. De scorecard moet consumenten helpen bewuste en verantwoorde keuzes te maken bij de aankoop van chocoladeproducten.
Geweldig
Tony’s Open Chain lead, Joke Aerts, licht toe: “Het is geweldig dat ons impactwerk in West-Afrika wordt bekroond met deze Achievement Award. Daar zijn we superblij mee. Maar natuurlijk hadden we gehoopt dat meer grotere spelers verbetering zouden laten zien. We bewijzen al jaren dat onze manier van werken makkelijk over te nemen is door ieder bedrijf. Dus nodigen we alle andere chocoladebedrijven uit om met ons mee te doen door cacao op een eerlijke manier in te kopen via Tony’s Open Chain.”
Van de zes onderdelen die worden beoordeeld, krijgt Tony’s er op vijf de hoogst mogelijke score. Alleen op het gebruik van pesticiden scoort het bedrijf de op een na hoogste score. Volgens Tony’s komt dat door een bewuste keuze om zoveel mogelijk bedrijven aan te kunnen sluiten bij de missie en omdat het bedrijf niet biologisch is. Wel geven ze aan zo min mogelijk gebruik te maken van pesticiden en dan alleen volgens de normen van Fairtrade en Rainforest Alliance.
Bron: Levensmiddelenkrant