BEESD – Superunie heeft samen met haar leden, leveranciers en inkopers vier nieuwe premiummerken ontwikkeld. De samenwerking heeft geleid tot 23 producten in de productgroepen koffie, ijs, pasta en chips. “Smaakvol, kwalitatief, premium én tegen een gunstige prijs. Dat is de doelstelling van deze merken”, vertelt Said Belhassan, cpo bij Superunie, tegen Levensmiddelenkrant.
De ontwikkeling van de nieuwe merken, Café Nova, Sou Sou, Primoro en Epixs, is snel gegaan, aldus Belhassan. “Niet iedereen innoveert, vandaar dat we zelf de handschoen oppakken. Het is in maart van dit jaar begonnen, toen we samen met onze leden, leveranciers en inkopers hebben gebrainstormd over premiummerken. We hebben onderzocht in welke categorieën groeikansen zitten, maar ook waar consumentenrelevantie is. Daaruit is gebleken dat er kansen zitten in koffie, ijs, pasta en chips. En die hebben we direct benut”, legt Belhassan uit. De insteek van de nieuwe merken is vanaf het begin superkwaliteit voor een betaalbare prijs geweest. “Met deze nieuwe merken kunnen consumenten kiezen voor producten van superkwaliteit en -smaak én letten op de kleintjes”, vervolgt de cpo. Het resultaat is 23 nieuwe producten. Café Nova komt met vier soorten koffiebonen en zes soorten koffiecups, Primoro Italiaanse pasta komt met vier varianten, de Epixs chips verschijnt in vijf smaken en Sou Sou handijs maakt met vier smaken haar entree in het vriesvak.
Ontwikkeling
“We hebben goed nagedacht over hoe we onderscheidend blijven in de categorie. Café Nova is bijvoorbeeld een koffiemerk met een eigen blend, dat verkrijgbaar is in bonen en koffiecups. Sou Sou is echt verwenijs, in de hippe smaken Hazelnut Hero, Coco Luna, Nutty Caramel en Spectaculoos. Dan de Primoro pasta, volgens Italiaans authentiek recept en de pasta heeft een poreuze textuur waar de saus goed aan hecht. Heel belangrijk”, stelt Belhassan. Verder wordt de chipscategorie ook op zijn kop gezet met de introductie van Epixs chips. “De trendy verpakking springt ook uit het schap, belangrijk om op te vallen. Dat is ook het geval bij Café Nova, dat een lichte verpakking heeft. Die steekt goed af tegen alle donkere en rode verpakkingen in het huidige koffieschap.”
Impact
Superunie laat de merken tegelijkertijd instromen, en met een reden. “We willen impact maken bij onze leden op het schap door in één keer vier premiummerken te introduceren. Daarnaast hebben we rekening gehouden met de schapmutaties.” Dat de introductie vlak voor de feestdagen plaatsvindt, is toeval, zegt de cpo. “Maar, de feestdagen zijn wel een deadline, want het is in december al druk genoeg en dan wil je geen schapwisselingen.” De producten stromen langzaam in bij alle leden, enkele hebben de merken al in de schappen liggen en zetten die in voor promoties. “We hebben ook gezegd: samen met de leden gaan we er iets groots van maken”, zegt Belhassan. En hoe zit het met uitbreiding van meer premiummerken? “Als de consumentenrelevantie er is, dan gaan we verder kijken”, lacht Belhassan.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.