Ongetiteld(1).png De Dubai-kerstboom van Bas Bobeldijk.

Supermarktondernemers over de decemberdrukte: ‘Er moet nog veel gebeuren’

NIEUWKOOP/OVERLOON – Voor veel supermarktondernemers is december de drukste maand van het jaar. Wat doen zij hier allemaal aan qua voorbereiding? Jan Veerbeten van Plus Verbeeten en Bas Bobeldijk van Jumbo Bobeldijk geven antwoord op deze vraag. Daarnaast vertelt Bobeldijk over de nieuwste variant van zijn Dubai-sinterklaasletter: de Dubai-kerstboom.

Rosanne Wormgoor |

De twee supermarktondernemers zijn het erover eens dat handel erg belangrijk is in de voorbereiding. “We kijken goed in de verkoopoverzichten vanuit Jumbo naar welke handel eraan komt. Daar delen we de winkels dan commercieel op in. De juiste handel moet op de juiste plekken”, aldus Bobeldijk. Verbeeten geeft hier ook extra aandacht aan. “We kijken goed naar de bestellingen. Het is belangrijk dat de juiste handel op het juiste moment in de winkel staat en dat er goed wordt nagedacht over de presentatie. De winkel moet er natuurlijk ook lekker uitzien, zodat mensen zin hebben om mooie producten te kopen.” Naast handel, is de personeelsplanning ook van groot belang. “De personeelsplanning moet in orde zijn. Op die manier kunnen onze klanten goed geholpen worden”, vertelt Verbeeten. “We zorgen dat die planning op tijd klaar is, zodat we de goede mensen hebben op de juiste momenten”, voegt de Jumbo-ondernemer toe.

Doorlopend proces
Of ze er al klaar voor zijn? “Nou, er moet nog wel veel gebeuren”, zegt Bobeldijk. “Alle bestellingen moeten nog geplaatst worden. Gelukkig is de voorbereiding vanuit de organisatie tegenwoordig steeds beter. We krijgen betere adviezen aangeleverd, dus dat maakt het voor ons iets makkelijker.” De Plusondernemer zegt ook zeker nog niet klaar te zijn. “Het is een doorlopend proces. Het is pas klaar, als het klaar is. We kunnen niet met de armen over elkaar in de luie stoel gaan zitten en wachten tot het 26 december is geweest. Het is iets wat continu aandacht vergt.”

Bij Bobeldijk is de winkel al vroeg in het kersthema gebracht. “Vanaf begin november zitten wij al lekker in de kerststemming. Het laatste sintassortiment gaat er op 5 december uit en dan kunnen we helemaal over naar kerst”, vertelt Bobeldijk. De inrichting voor kerst is iets wat bij Verbeeten vooral pas in de week van Sinterklaas gebeurt. “De laatste handel van de sint staat nu in de winkel. Alles wat we na vandaag overhouden, prijzen we af en dat willen we zo snel mogelijk weg hebben. Vanaf komend weekend worden alle kerstverwante artikelen in de winkel gepresenteerd en is het volle bak kerst. De winkelinrichting gaan we de komende dagen ook aanpassen.”

Uitdagingen
De decemberdrukte brengt verschillende uitdagingen met zich mee voor supermarktondernemers. “Je wilt de winkel zo goed mogelijk neerzetten voor je klanten. Voorbereiding is daarbij de grootste zorg: de goede personele bezetting en de juiste handel op het juiste moment. Ook de THT-datum moet kloppen. Klanten moeten ervan op aan kunnen dat alles goed is. Maar wat de grootste zorg is? Ik denk een combinatie van die factoren”, aldus de Plusondernemer. “Zoveel mogelijk klanten trekken en die zo goed mogelijk bedienen”, noemt Bobeldijk als uitdaging. “We hebben een regiofunctie, dus dat betekent dat we veel klanten krijgen die normaal geen boodschappen bij ons doen. Die komen tijdens de kerstdagen wel, omdat we een uitgebreid assortiment hebben.”

Een tijdje geleden presenteerde Bas Bobeldijk de Dubai-sinterklaasletter in samenwerking met Steve Bouman en patisserie Prenger. “Dat is heel goed gegaan. We hebben heel veel chocoladeletters verkocht, in de winkel en online en ook aan grote bedrijven. We zijn nu overgeschakeld naar de Dubai-kerstboom. Die ligt vanaf eind deze week in de winkels. Dat is een Dubaireep in de vorm van een kerstboom.”

Bron: Levensmiddelenkrant