NIEUWVEEN – Net als voorgaande jaren, komen de supermarktformules met pakkende kerstcommercials op televisie.
Ze laten je de tranen over de wangen biggelen van ontroering, geven je het All you need is love-kerstgevoel, of ze brengen je terug naar winterse Wham-taferelen uit de eighties. De alles overheersende boodschap die alle supermarktketens de kijkers uiteindelijk willen meegeven is: kerst vier je samen.
De formules trappen de kerstperiode af met hun tv-commercial waar iedereen zich in zou moeten kunnen vinden. Hieronder een overzicht van de kerstcampagnes van de diverse supermarkten.
Bron: Levensmiddelenkrant
Dirk van den Broek komt vandaag met de eigen kerstcommercial en in de traditie van de goedkope supermarkt geen dure productie. De simpele video met alleen tekst is een knipoog naar de commercials van de concurrenten.
De ogenschijnlijk niet-betaalde versie van de videotemplate onderstreept de filosofie dat er geen onnodig geld over de balk wordt gesmeten zodat de prijzen in de winkels laag kunnen blijven.
Bij discounter Aldi staat de luxe stol in het middelpunt van de belangstelling. Kijkers mogen de prijs raden voordat deze wordt getoond en er gegeten mag worden. Zo gaat Aldi zoals gewoonlijk voor de allerlekkerste producten voor de allerlaagste prijs.
Supermarktformule Plus wil met haar tv-commercial zowel de kracht van betrokkenheid bij de buurt als betaalbaar goed eten benadrukken. Hier is een rol voor Johan uit Langekerk weggelegd, die laat zien hoe hij met lokale producten en het sponsoren van de plaatselijke kerstmusical een feestelijke, betaalbare kerst binnen handbereik brengt. Plus vat haar herkenbare waarden samen in de slogan: ‘voor de mooiste kerst hoef je niet ver weg’.
Eerder schreef Levensmiddelenkrant al over de kerstcampagne van Albert Heijn. De keten pakt flink uit om de boodschap uit te dragen: saamhorigheid en warmte met de feestdagen. De tv-commercial zit vol met knipogen, die verwijzen naar de iconische videoclip van Last Christmas. Opvallend is dat Albert Heijn de rechten heeft verworven voor het gebruik van deze clip en de muziek. Andrew Ridgely van Wham speelt zelfs een rol in de AH-commercial. Ook keert Harry de Hamster terug, die dit jaar weer mee mag op vakantie. Albert Heijn noemt de commercial ‘een eerbetoon aan de feestdagen van vroeger, gebracht in een eigentijds jasje’.
De kerstcampagne van Jumbo draait om het uitgebreide kerstassortiment van 650 kerstproducten, waarbij de boodschap: ‘Kerst voor elkaar’ centraal staat. Jumbo wil laten zien dat je er met kerst voor elkaar bent, het is een feest van samenzijn. De campagne is een marketingmix waarin vier tv-commercials zijn opgenomen. Niemand minder dan ‘dokter Love’ Robert ten Brink speelt de hoofdrol in de kerstcommercials. Hij verrast het Jumbo-gezin met een bezoek in de aanloop naar de kerstdagen en brengt mensen bij elkaar. Ook speelt hij een rol in verschillende social media-content van Jumbo. Jumbo en RTL zijn een samenwerking aangegaan voor de kerstspecial van het RTL4-programma All You Need Is Love. De supermarktketen maakt mede mogelijk dat families en geliefden tijdens de kerstspecial gezamenlijk aan de eettafel kunnen zitten. Jumbo brengt dezelfde boodschap als die van Lidl maar dan in een ander mandje.
Een bijzondere, onbaatzuchtige wens komt uit tijdens het samenzijn van een familie. “En juist daar ontvlamt de ware magie van Kerstmis. Want kleine gebaren kunnen een groot verschil maken. Iedereen verdient tenslotte magische feestdagen”, zegt Lidl. De supermarkt werkt dit jaar voor de vierde keer samen met het Jeugdeducatiefonds en vraagt aandacht voor kinderarmoede. Zij roept klanten op een donatie te doen. De gehele opbrengst wordt gedoneerd aan het Jeugdfonds.