DEN HAAG – Uit een inventarisatie van de Consumentenbond blijkt dat supermarkten misleidende trucs gebruiken om consumenten te laten geloven dat producten blijvend goedkoper zijn geworden. Met name Aldi, Dirk en Jumbo maken gebruik van deze trucs.
Beloften van honderden prijsverlagingen op websites en in supermarkten zijn onder de loep genomen. Veruit de meeste beloften werden niet waargemaakt. Sommige artikelen zijn bijvoorbeeld nooit in prijs verlaagd, of de prijsverlaging dateerde van maanden terug. Terwijl er niet langer dan dertig dagen mee mag worden geadverteerd. Ook komt het voor dat prijzen eerst verhoogd worden waarna er een prijsdaling volgt.
Verkeerde been
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt: “Supermarkten strooien met niet-bestaande, achterhaalde of twijfelachtige prijsverlagingen. Daarmee zetten ze consumenten op het verkeerde been.” De Consumentenbond noemt voorbeelden zoals een pakje roomboter bij een Jumbofiliaal waarop staat dat het blijvend in prijs is verlaagd. In werkelijkheid steeg de prijs in vijf maanden tijd met 21% van € 1,80 naar € 2,18. Aldi kondigde een prijsdaling van € 1,09 naar € 0,99 bij een rol bakpapier, terwijl die daling al bijna een jaar oud is. Dirk verhoogde eerst de prijs van een kuipje margarine in stappen met dertig cent, waarna de prijs verlaagd werd met zes cent.
Menselijke vergissingen
De reactie van zowel Aldi als Dirk en Jumbo is dat zij de prijzen niet met opzet verhoogden om daarna te adverteren met prijsverlagingen. Zij wijten dit aan menselijke vergissingen in kaartwissel op de schapkaarten. De supermarkten hebben de belofte uitgesproken om de datum van de prijsverlaging te vermelden en niet langer dan dertig dagen reclame te maken voor een prijsverlaging. Aanvankelijk was Dirk terughoudend om deze toezegging te doen, maar sloot zich alsnog aan bij de andere twee supermarktketens. De volledige reacties van Aldi, Dekamarkt, Dirk en Jumbo zijn hier te lezen
Bron: levensmiddelenkrant