Shopopop zorgt voor sociaal contact in de buurt.jpg Shopopop zorgt voor sociaal contact in de buurt.

Formules

Partnercontent

Supermarkten en retailers profiteren van de meerwaarde van crowdshipping

ANTWERPEN – Wat als mensen een bestelling van andere mensen in hun buurt meenemen als ze toch al onderweg zijn? Dat kunnen ze nu via het Shopopopplatform. Buren die boodschappen voor een ander meenemen krijgen er niet alleen een kleine vergoeding, maar ook een sociaal contact voor in de plaats.

Van dit concept kunnen supermarkten profiteren, ze kunnen zo thuislevering organiseren zonder extra investeringen in transport, logistiek en personeel te hoeven doen. Kortom, een community van bezorgers zet zich in voor een duurzame bezorging van de supermarkt naar de consument.

“Particuliere bezorgers nemen boodschappen voor anderen, zoals de buren, mee en ontvangen hier een vergoeding voor. Zij maken gebruik van hun dagelijkse vaste routes, denk aan woon-werkverkeer. Hiermee benutten zij op een praktische, economische en medemenselijke manier de kilometers die zij toch al afleggen. De afstand die auto’s rijden voor leveringen wordt flink verlaagd en dat betekent minder files en minder uitstoot, maar vooral minder kosten en gedoe. Dat is waar crowdshipping en Shopopop om draaien”, zo steekt country manager Benelux van Shopopop Sacha Buyck van wal.

Efficiënt en duurzaam
Hij legt het systeem uit: “De consument plaatst een bestelling in de winkel of online. De winkel bereidt de bestelling voor en voert de leveringsaanvraag in via de Shopopop-interface. Een particuliere bezorger kan in de Shopopopapp de bestelling zien en reageren op het verzoek tot bezorging. Zij of hij haalt het pakket op in de winkel en neemt dit op in de dagelijkse route, bijvoorbeeld na het werk. De vergoeding voor het bezorgen van de boodschappen ligt tussen de zes en dertien euro, afhankelijk van gewicht, tijdstip en plek van bezorging. De particulier levert de bestelling af op het door de consument gekozen tijdstip en adres. Efficiënt en duurzaam, want de ondernemer hoeft zelf geen extra rijroutes in te plannen. Shopopop maakt optimaal gebruik van de al bestaande routes, wat goed is voor zowel de planeet als de portemonnee. Bovendien maakt het de bezorging menselijker, omdat de leveringen door buurtgenoten gedaan worden.”

Groei
De eerste toepassing van Shopopop vond plaats bij een Franse lokale supermarkt van de Leclerc-formule en met succes, want steeds meer Franse supermarkten kozen voor dit crowdshippingplatform. Vooral in 2020 kreeg het platform een enorme boost vanwege de coronapandemie. Deze accelerator zorgde voor een verdere groei waarmee het bedrijf zich voldoende wist te bewijzen om ook in het buitenland te gaan opereren. Italië, België, Luxemburg en Spanje werden toegevoegd aan het portfolio. In België begon het met kleine winkels en ondernemers, maar ook de grote jongens zijn inmiddels overstag. Buyck: ”We hebben al de tien miljoenste levering gedaan. Dat zegt wel wat, nietwaar?”

‘Shopopop neemt een drempel weg’
Supermarkten kunnen inspringen op de trend dat steeds meer consumenten online bestellen en hun artikelen thuis afgeleverd willen hebben. En dat geldt ook voor ouderen die niet zelf hun boodschappen kunnen doen. “Shopopop neemt een drempel weg. De logistieke rompslomp, zoals routes maken, wordt uit handen genomen. Het scheelt investeringen in transportmiddelen en personeel. Daar tegenover staat dat er altijd wel iemand is om de bestelling te bezorgen, erg kostenefficiënt. En dat zonder vaste abonnementskosten”, zegt Buyck.

"Shopopop neemt kopzorgen van bezorging weg"

Opslagruimte
Shopopop rekent een vaste prijs per levering voor ondernemers. “Het uitblijven van administratieve lasten levert tijdwinst en dus geld-besparing op, die oploopt tot wel twintig euro per levering per supermarkt”, aldus Buyck. Er zijn met het Shopopop-concept geen nieuwe, grote pick-uppoints en magazijnen nodig. Bij de supermarkten die overgaan op leveren via Shopopop is de opslagruimte vaak al aan-wezig. Dat geldt niet alleen voor houdbare producten, maar ook voor de gekoelde artikelen. In de bestaande koelingen kan daar ruimte voor gereserveerd worden. Daardoor is een apart magazijn niet nodig.

Community
Zoals gezegd heeft Shopopop recentelijk de tien miljoenste levering gedaan, een hoogtepunt. Buyck: “Eindklanten geven ons gemiddeld een 4,8 uit 5, een prachtige score. Ook de bezorgers komen op dit cijfer uit. Dit krijgen wij terug van de community, die het concept levendig en positief houdt door reviews.” Buyck vervolgt: “Een particuliere bezorger heeft een andere mindset dan een professionele pakketdienst, omdat hij of zij maar één bestelling of meerdere pakketten per keer levert en daar ook meer tijd voor vrij maakt. Er wordt contact opgebouwd tussen de eindklant en de bezorger. We krijgen erg veel positieve reacties, zowel van bestellers als van bezorgers.”

Emotie boven ratio
Uit onderzoek van Shopopop blijkt dat het sociale aspect de belangrijkste reden is om dit platform te gebruiken. Vooral in de buitenstedelijke gebieden. Buyck: “Emotie mag prevaleren boven ratio, het gevoel van goed doen voor een ander wordt benadrukt en beloond in ons concept. We hebben liever tien bezorgers die één levering doen dan andersom, omwille van de community. De vergoeding die de bezorger ontvangt, is een prima vergoeding. Mensen kunnen er niet van leven, maar dat is ook niet de bedoeling van crowdshipping. Je kunt het zien als een bijverdienste.”

Nederlandse markt
Buyck blikt terug op eerdere succesvolle introducties in diverse Europese landen. “In België werken we samen met de top vijf van grote formules zoals Colruyt en Carrefour. In Frankrijk maken onder andere Leclerc, Auchan en Intermarché gebruik van ons platform. We zijn Europees marktleider op het gebied van crowdshipping. Dat wekt vertrouwen, waardoor we klaar zijn om de Nederlandse markt op te gaan. Dit doen we stap voor stap; eerst onderzoeken we hoe de markt in elkaar zit en waar we een oplossing kunnen bieden, zodat we duurzame samenwerkingen kunnen opzetten. Welke kanalen zijn er? Wat kan Shopopop betekenen voor Nederlandse ondernemers? Door gesprekken met hoofdkantoren van supermarkten halen we lokale expertise in huis. We verwachten de eerste onderzoeksresultaten in 2025. Via social media en vakbladen bouwen we naamsbekendheid op, maar ook de retailer zal aandacht moeten geven aan Shopopop om het succesvol in te zetten.” Buyck benadrukt dat het vanuit het sociale oogpunt leuk gevonden moet worden: de buurjongen helpt de buren, een kleinkind helpt zijn grootouders. “Onze technologie maakt het mogelijk dat mensen met elkaar in contact komen.”

Hoe Shopopop ontstond
Shopopop is in 2015 opgericht door Antoine Cheul en Johan Ricaut. Dit concept van crowdshipping ontstond toen Cheul tijdens zijn reis door India geïnspireerd raakte door dabbawallahs. Dat zijn arbeiders op weg naar hun shift, die volgens een efficiënt bezorgsysteem lunchboxen van huizen naar kantoren en weer terugbrengen. Toen Cheul terugkeerde in Frankrijk, ontwikkelde hij met Ricaut een Europese technologische variant op deze logistieke ‘mensen-nemen-lunch-voor-hun-collega’s-mee-formule’.

Meer informatie over Shopopop vind je hier.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.