ah scan & kook.jpg

AH lanceert AI Scan & Kook in de app

ZAANDAM – Albert Heijn heeft, met toepassing van AI-technologie, de Scan & Kook-functie aan de AH-app toegevoegd. Deze is afgelopen week gelanceerd tijdens de Food Tech week 2024. Met Scan & Kook wil de supermarktketen voedselverspilling tegengaan en tegelijkertijd de klantervaring verbeteren. Klanten kunnen in de winkel een foto maken van ingrediënten en hiermee direct een gepersonaliseerd Allerhande-recept ontvangen.

Redactie |

Albert Heijn doet veel om voedselverspilling tegen te gaan. De supermarktketen wil in 2030 voedselverspilling met 50% hebben verminderd ten opzichte van 2016. Dat doen ze bijvoorbeeld door zo scherp mogelijke voorraad- en verkoopvoorspellingen te doen. Ook doet AH aan dynamisch afprijzen en worden bijna over de datumproducten tegen een gereduceerde prijs aangeboden. In de Allerhande staan tips tegen voedselverspilling. Nieuw is nu dus de AH-app met de functionaliteit Scan & Kook. Klanten krijgen na het nemen van een foto van een product in de koelkast of in de winkel een gepersonaliseerd Allerhande-recept dat ze met deze ingrediënten kunnen maken. Met innovaties op techgebied wordt slim gebruikgemaakt om geen voedsel te verspillen. De technologie in de AH-app wordt nog verder ontwikkeld.

Door middel van technologie realiseert de supermarkt de doelstellingen zoals de voedselverspilling terugbrengen, maar ook het verbeteren van klantervaring, en de Scan & Kook-app is hier een voorbeeld van. AI Labs, de start-up binnen Albert Heijn, is verantwoordelijk voor de nieuwste app die tijdens de Food & Tech week in 2023 gelanceerd is. AI Labs zal regelmatig nieuwe Gen AI-innovaties ontwikkelen.

Gen AI-initiatief
AH heeft traditioneel AI al omarmd en ingezet. Een voorbeeld is winkel-specifieke-assortimentsschetsen die tot stand zijn gekomen door middel van AI. In alle winkels wordt het assortiment, om te beginnen bij het sapschap, aangepast naar de specifieke wensen van de klant en de hoeveelheid verkopen. Het inspelen op winkelniveau leidt tot reductie van derving en het inspelen op de wens van klanten. Ook implementeerde Albert Heijn bijvoorbeeld het winnende AH Hackathon idee van vorig jaar; een chatbot op het intranet om collega’s realtime, en in verschillende talen, te helpen met vragen. Gerhard van der Bijl, directeur tech bij Albert Heijn, zegt: “Een ander Gen AI-initiatief is de GitHub Copilot die de efficiency van Albert Heijn-engineers verhoogt. Het coderen gaat hiermee sneller en automatiseert repetitieve en simpele taken. Ook collega’s van de klantenservice van Albert Heijn maken op verschillende manieren gebruik van Gen AI. Gen AI vat klantgesprekken automatisch samen, verbetert antwoorden op veelgestelde vragen en breidt real-time zoekresultaten voor onze klanten uit.” 

Food en Tech week
Deze week is de Food & Tech week 2024 waarin AH met evenementen, workshops en inspiratie komt. De supermarktketen sluit de week af met de AH Hackathon die als thema ‘inzet van technologie om samenwerking met strategische vers leveranciers in heel de keten te verbeteren’ heeft. Data-, digital- en techcollega’s laten nieuwe ideeën zien op het gebied van ontwikkeling in het verbeteren van de klantervaring, het optimaliseren van de logistiek en het verminderen van voedselverspilling. Zo dragen zij bij aan innovatie bij Albert Heijn.

Bron: Levensmiddelenkrant