coffee-4591159_1920.jpg

Supermarkten boos op koffieleverancier JDE Peet’s

NIEUWVEEN – Langzaam keren de producten van koffieleverancier JDE Peet’s, van de merken Douwe Egberts, Senseo, Pickwick en L’Or, weer terug in de schappen van de supermarkten. Het lijkt of de prijsconflicten tussen de producent en de supermarkten voorbij zijn, maar niets is minder waar.

Redactie |

De supermarkten zijn ‘not amused’ over de opstelling van de producent. Een groot deel van de klanten is verknocht aan Douwe Egberts. Als dat niet in het schap staat, gaan klanten meteen naar een andere supermarkt, zegt Plus-ceo Aart van Haren tegen Follow The Money (FTM). “Wat een potje pastasaus kost weten mensen vaak niet, maar bij veel klanten is de prijs van een pak 500 gram Douwe Egberts filtermaling top of mind.”

Verdubbeld
JDE noemt als oorzaak van de prijsverhogingen de gestegen prijzen van de groene, ongebrande, koffie die sinds vorig jaar verdubbeld is. De supermarkten stellen dat JDE de prijzen veel harder laat stijgen dan die van de bonen. “De prijsstijgingen van JDE zijn de laatste jaren drie, vier, vijf keer zo groot dan de stijging van de koffieprijs,” tekende FTM op uit de mond van Ton van Veen, scheidend topman van Jumbo, tijdens een rondetafelgesprek in Oegstgeest in januari. “Wij kopen ook koffie in, dus we kennen de wereldmarktprijzen. Het gat tussen huismerk en A-merk is nu iets van 50%. Dat is merkwaardig, want JDE koopt niet tegen slechtere voorwaarden koffiebonen in dan wij.”

Volgens Picnic-baas Michiel Muller op Nu.nl zijn de prijzen voor de consument niet te absorberen. De ‘adviesprijzen’ van JDE bevat prijsstijgingen van 20 tot 30%. Muller vertelt aan Nu.nl dat de prijzen bij Picnic niet met die percentages zullen stijgen. "We leveren dus marge in, terwijl de fabrikant zijn winstgevendheid vergroot."

Normale onderhandelingen
Rafa Oliveira, de topman van JDE en goed voor een salaris van minimaal 30 miljoen euro, zei tijdens de online presentatie van het jaarverslag dat het “normale onderhandelingen” zijn. “De realiteit is dat significante prijsverhogingen onvermijdelijk zijn. De prijzen van groene koffie zijn verdubbeld in de laatste 12 maanden.” Daarnaast: mensen kopen toch wel koffie, ongeacht de prijs, antwoordt Oliveira bij de presentatie van de jaarcijfers. “De meeste retailers snappen dat koffie een ‘pass-through model’ heeft.” Volgens FTM lijkt Oliveira te bedoelen dat mensen toch wel koffie kopen en dus kunnen de hogere prijzen afgewenteld worden op de consument.

Plus-baas Van Haren kan leven met prijsverhogingen: “Als die onderbouwd kunnen worden met feitelijk aantoonbare en objectief waarneembare kostprijsstijgingen. Maar JDE is totaal ontransparant. Het bedrijf wil ons niet vertellen waarom hun bonen zo veel duurder zouden zijn dan die van andere koffieproducenten. Dit soort lieden zorgt ervoor dat een pak koffie straks voor 9 euro langs de kassa gaat. Iemand met een minder ruime portemonnee kan het niet meer kopen, terwijl het ook 6 euro had kunnen kosten.”

Albert Heijn is nog in onderhandeling en wilde niet reageren tegenover Nu.nl.

Bron: Levensmiddelenkrant