DEN HAAG - Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva) gaat vanaf 18 juli een nieuwe Artificial Intelligence- leeftijdsverificatietool gebruiken om de visuele leeftijd van modellen en acteurs van alcoholreclames vast te stellen.
Stiva zet deze AI-tool in om mogelijke overtredingen in alcoholreclames op tv en in de bioscoop te kunnen voorkomen. Ook grensgevallen kunnen vooraf gecontroleerd worden. De tool is ontwikkeld door het bedrijf No-Kno.
Heineken Silver Campagne
Aanleiding voor gebruik van de AI-verificatietool is de discussie die afgelopen juni van dit jaar ontstond over modellen op posters en andere uitingen van de Heinenken Silver campagne. Er was twijfel omdat ze jonger leken ondanks dat ze de gerechtelijke leeftijd hadden.
Eén van de regels van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RvA) is dat de adverteerder geen personen inhuurt of laat inhuren die jonger zijn of lijken dan 25 jaar. Zowel Stiva als Heineken kwamen direct in actie. De Silver reclamecampagne laat zien dat er misverstanden kunnen ontstaan over de visuele leeftijd van modellen en acteurs omdat inschatting lastig en arbitrair kan zijn.
Objectief
De nieuwe AI-tool maakt een objectieve inschatting. Peter de Wolf, directeur van Stiva: “Eén van de doelen van Stiva is verantwoorde alcoholmarketing. Het is belangrijk om te voorkomen dat bedrijven – ook als dat niet de bedoeling is – de RvA overtreden. Doordat bedrijven nu de mogelijkheid krijgen om de visuele leeftijd van modellen en acteurs vooraf vast te stellen, kunnen we overtredingen en eventuele grensgevallen met zekerheid voorkomen.”
Oprichter No-Kno, Johan de Mol, onderstreept de visie van Wolf: “Artificial intelligence kan ons op verschillende manieren helpen. Ons datamodel is op basis van meer dan 100.000 gezichten met verschillende etniciteiten, genders en leeftijden gevuld en getraind. Zo bouwen we een extra stuk zekerheid in. Ik ben blij dat wij Stiva kunnen helpen bij het bewaken van verantwoorde alcoholmarketing en zo kunnen bijdragen aan onze missie van meer ethische reclame.”
Bron: Levensmiddelenkrant / Out of Home Shops