AMSTERDAM – De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva) en flitsbezorger Flink hebben de Gedragscode Verantwoorde Alcohol Bezorging ondertekend. Vijf weken geleden meldden de beide ondertekenaars dat ze zouden gaan werken aan een gedragscode.
Dat gebeurde nadat het televisieprogramma Radar in een uitzending aantoonde dat sigaretten makkelijk bij flitsbezorgers konden worden besteld door jongeren onder de 18 jaar. Er vond bij aflevering geen leeftijdscontrole plaats. Dat hoort net als bij alcoholhoudende dranken wel te gebeuren. Robin Kiesler, directeur Nederland van Flink zei toen: “Dagelijks bezorgen we boodschappen bij vele duizenden Nederlanders. Dat willen we op een verantwoorde manier doen. We moeten en kunnen nog stappen zetten bij het strikt controleren van de leeftijd bij personen tot 25 jaar die alcohol bestellen. We hebben een duidelijke werkwijze. Het is belangrijk dat deze ook in de praktijk goed wordt nageleefd. Een duidelijke Gedragscode helpt ons daarbij.”
Aandacht
Slechts een paar weken later en beide partijen hebben de eerste versie van de gedragscode ondertekend. Bij Flink is er intern veel aandacht gevraagd voor de correcte wijze van handelen als er leeftijdsgebonden artikelen worden afgeleverd. Kiesler zegt daarover: “Het moet niet mogelijk zijn voor minderjarigen om alcohol of sigaretten bij Flink te bestellen. Daarom besteden we er volop extra aandacht aan. Met Stiva hebben we de handen ineen geslagen om ervaringen uit te wisselen en een gedragscode op te stellen. We hebben nu heldere afspraken gemaakt over wat we gaan doen. We zien uit naar de verdere samenwerking voor dit belangrijke onderwerp.”
Peter de Wolf, directeur van Stiva, nodigt ook andere bezorgpartijen uit de gedragscode te ondertekenen. “Het is ontzettend belangrijk dat op een verantwoorde manier wordt genoten van alcoholhoudende producten. De producenten en importeurs van alcoholhoudende dranken zijn daarom verheugd dat we nu een gedragscode voor verantwoorde bezorging hebben kunnen sluiten. Die dient wat Stiva betreft als voorbeeld voor de sector. We zullen andere bedrijven van harte uitnodigen om de code ook te onderschrijven.”
Structureel
Om structureel te zorgen dat haar bezorgers de regels naleven zal Flink mysteryshoppers gaan inzetten. Om de bezorgers te helpen is er in de app die zij gebruiken een aanpassing gedaan zodat de leeftijd van de klant moet worden ingevoerd. Het niet naleven van de regels heeft voortaan ook consequenties voor de desbetreffende medewerker.
Bron: Levensmiddelenkrant