DEN HAAG/MIJDRECHT - Stijn van Dijk van Boni Mijdrecht heeft in de NIX Challenge 2024 de eerste prijs in de wacht gesleept. Deze jaarlijkse challenge is een interactief spel waarin supermarktmedewerkers snel van zoveel mogelijk mensen de leeftijd goed moeten inschatten, en wordt georganiseerd door het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).
De branche is aangesloten bij de NIX18-campagne en organiseert daarom jaarlijks de NIX Challenge, één van de tools die door supermarkten wordt ingezet om medewerkers te informeren over de wettelijke verplichtingen rondom de verkoop van alcohol door middel van een interactief spel voor supermarktmedewerkers. In het spel swipe je naar links of naar rechts om aan te geven of je van de persoon op de foto wel of geen ID hoeft te vragen. En dat is in de praktijk lastiger dan gedacht. Ook moet iedereen die (weleens) achter de kassa zit, een e-learning volgen voor hij of zij aan de slag gaat.
René Roorda, directeur van het CBL, zegt: “Gelukkig zien we dat het nalevingscijfer van supermarkten hoger ligt dan het gemiddelde. Wat ons betreft, is het nu dan ook tijd om iets meer af te stappen van enkel kijken naar nalevingscijfers van verkooppunten.” Naleving van de regels is erg belangrijk, maar niet heilig. “Volgens het meest recente Nederlandse Health Behaviour in School-aged Children (HBSC)-rapport heeft slecht 8,8 procent van de zestienjarige jongeren die alcohol heeft gedronken, deze zelf ergens gekocht. De volgende stap in het NIX-beleid zou zich dan ook meer moeten focussen op het veranderen van de sociale norm, zodat vrienden en familie geen alcohol meer geven aan minderjarigen”, aldus Roorda.
Dit jaar wist Stijn van Dijk van Boni Mijdrecht de leeftijd van zoveel mogelijk mensen in te schatten. Hij ging er met de eerste prijs vandoor.
Bron: Levensmiddelenkrant