AMERSFOORT – Op 24 juli heeft Koninklijke FrieslandCampina haar cijfers van het eerste halfjaar van 2024 gepresenteerd. Jan Derck van Karnebeek, ceo van de zuivelorganisatie, zegt trots te zijn op de resultaten en hij gelooft in een goede tweede helft van dit jaar, na de sterke start van de eerste helft.
Tijdens het presenteren van de resultaten, werd niet alleen een toelichting op de cijfers van het eerste halfjaar van 2024 van de zuivelorganisatie gegeven, ook werden positieve verwachtingen voor de tweede helft uitgesproken. Van Karnebeek spreekt zijn trots uit over de prestaties van de leden, het hoofdkantoor en de fabrieken in binnen- en buitenland van FrieslandCampina, in het eerste halfjaar.
Hoofdpunten in ontwikkelingen en resultaten
Het bedrijfsresultaat steeg van 47 miljoen euro naar 301 miljoen euro, ten gevolge van verbeteringen in volume mix, minder dure voorraden, een kleiner prijsverschil tussen basiszuivelprijzen en garantieprijs, en kostenbesparingen van 152 miljoen in het eerste halfjaar, door de succesvolle implementatie van Expedition 2030-strategie, dat begin 2023 is gelanceerd.
Het nettoresultaat steeg naar 183 miljoen euro, vergeleken met 8 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2023. De netto-omzet daalde echter met 6,7% naar 6,4 miljard euro, voornamelijk vanwege de lagere melkprijs en valuta-effecten (-2,9%).
De operationele kasstroom is gezond te noemen: 397 miljoen euro vergeleken met 90 miljoen in eerste halfjaar van 2023.
De pro forma melkprijs daalde met 3,1% ten opzichte van de eerste helft van 2023, door lagere garantieprijs, deels gecompenseerd door hogere toeslagen voor duurzaamheidsprestaties.
In de eerste twee kwartalen is een goede basis gelegd voor contante nabetaling over 2024. Er vindt geen tussentijdse uitbetaling aan leden-melkveehouders, vanwege fluctueringen op de wereldzuivelmarkt en economische onzekerheden.
Zeven businessgroepen
Van Karnebeek: “In de eerste helft van 2024 hebben we hard gewerkt aan het verbeteren van onze resultaten aan de hand van de Expedition 2030-strategie, die we eind 2023 hebben gelanceerd. Vanaf begin dit jaar richt FrieslandCampina zich met zeven businessgroepen op specifieke productmarktcombinaties. Samen hebben deze businessgroepen de taak de melk van onze leden-melkveehouders optimaal te verwaarden. De businessgroepen worden daarbij ondersteund door één supply chain-organisatie, efficiënte supportafdelingen en een kleiner hoofdkantoor. We hebben onszelf tot doel gesteld onze prestaties te verbeteren aan de hand van de drie dimensies van onze prestatiedriehoek: ‘winnen in de markt, vergroten van de marge en het verbeteren van onze cashpositie’. Op al deze dimensies hebben we goede voortgang geboekt.”
De veranderingen die in 2023 zijn doorgevoerd, hebben geleid tot een sterke start van 2024, volgens de ceo. Hij zegt: “In de eerste helft van het jaar verbeterde ons bedrijfsresultaat aanzienlijk door verbeteringen in de volumemix, positieve ontwikkelingen van onze consumentenmerken in Zuidoost-Azië en ons Friso kindervoedingsmerk in China, het wegvallen van de impact van dure voorraden, en lagere kosten. Dit is goed nieuws voor onze leden-melkveehouders en medewerkers.”
Ook benoemt hij het belang van een goede concurrentiepositie. “We moeten goed concurreren voor onze leden, en we moeten goed en stabiel verdienen. Het is superbelangrijk om hierdoor nieuwe leden aan te trekken en de bestaande leden te behouden.”, aldus Van Karnebeek.
Bron: Levensmiddelenkrant/ Out.of.Home Shops