cbl.jpg Volgens het CBL zijn diverse maatregelen nodig om geweld en overlast in de supermarkt terug te dringen.

Achtergrond

Steeds meer overlast en geweld in Nederlandse supermarkten

LEIDSCHENDAM - Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) ziet overlast, agressie en geweld in supermarkten toenemen en roept op tot actie. De brancheorganisatie dringt er bij Tweede Kamerleden op aan om onmiddellijk tot een gezamenlijke aanpak te komen om deze zorgwekkende situatie aan te pakken.

Erica van der Valk |

Supermarkten en foodservicebedrijven zetten zich al langere tijd in om een zo veilig mogelijke werk- en winkelomgeving te creëren. Dat doen zij bijvoorbeeld door in te zetten op zichtbare en onzichtbare preventieve maatregelen in de ruim 4.000 winkels in Nederland. Zo wordt er bijvoorbeeld geïnvesteerd in fysieke beveiliging en krijgt iedere medewerker een cursus in hoe om te gaan met diefstal, agressie en geweld op de winkelvloer.

Gezamenlijke boodschap
Maar individuele acties zijn volgens het CBL niet genoeg. Daarom pleit de brancheorganisatie voor een gezamenlijke boodschap vanuit de overheid en het bedrijfsleven om duidelijk te maken dat geweld en agressie in supermarkten onaanvaardbaar zijn. Een gezamenlijke campagne zou kunnen helpen om het bewustzijn te vergroten en sociale normen te versterken.
Een ander punt van zorg is het toenemende gebruik van messen bij gewelddadige incidenten in supermarkten. Het CBL dringt aan op een spoedige invoering van een landelijk messenverbod om de veiligheid van zowel medewerkers als klanten te waarborgen. Hoewel veel supermarkten al vrijwillige leeftijdsgrenzen hebben ingesteld voor de verkoop van messen, is een landelijk verbod cruciaal om een consistente aanpak te garanderen.

Lik-op-stuk beleid
Verder stelt het CBL de invoering van een lik-op-stukbeleid voor bij winkeldiefstal. Momenteel leiden aangiftes van winkeldiefstal vaak tot aanzienlijke administratieve lasten voor zowel winkeliers als de politie. Door winkeldiefstal ter plaatse af te handelen met boetes, kunnen kostbare tijd en middelen worden bespaard, waardoor ondernemers en wetshandhavers worden ontlast.

Winkelontzeggingen
Een ander gebied waar verbetering nodig is, is de coördinatie van winkelontzeggingen. Momenteel kunnen individuele winkels en ketens winkelverboden opleggen aan overtreders, maar er is geen centrale registratie om andere winkels te waarschuwen. Het CBL bepleit de oprichting van een centraal platform voor winkelontzeggingen om de effectiviteit van deze maatregel te vergroten.

Samenwerking met boa’s
Tot slot suggereert het CBL het verkennen van mogelijkheden om de rol van buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) uit te breiden. Met capaciteitsproblemen binnen de politie is het vaak moeilijk om snel te reageren op meldingen van overlast in supermarkten. Door boa’s meer bevoegdheden te geven en nauwer samen te laten werken met ondernemers, kan de handhaving worden verbeterd en het ontlast de politie. Het CBL heeft al vaker de aandacht gevestigd op deze kwestie, onder meer door politici uit te nodigen voor werkbezoeken om de ervaringen van de branche uit de eerste hand te tonen. Zo heeft Tweede Kamerlid Ingrid Michon-Derkzen onlangs een werkbezoek afgelegd aan Jumbo in Den Haag, waar zij de uitdagingen kon zien waarmee supermarkten worden geconfronteerd.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: