DEN HAAG – Het is al een tijdje aan de gang, de omzet en verkoopvolume van voedingspeciaalzaken als kaaswinkels en slagerijen stijgt, waar die van supermarkten flink daalt. Dat laten de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zien.
In het vierde kwartaal van 2024 zagen de speciaalzaken de omzet stijgen met 6,1% tegen een daling bij de supermarkten van 4.0%. Ook wordt er in speciaalzaken meer gekocht dan in supermarkten. Een volumestijging van 0,8% tegenover een volumedaling van bijna acht procent bij supermarkten. De cijfers zijn een vergelijking met dezelfde periode in 2023.
Naast supermarkten doen ook de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in overige huishoudartikelen het niet goed en laten dalingen in zowel omzet als volume zien. Grootste stijgers zijn winkels in consumentenelectronica en witgoed en de doe-het-zelfwinkels, keuken- en vloerenwinkels.
Webwinkels
Online zit nog steeds in de lift. Nederlandse consumenten kopen steeds meer vanachter de computer of via de telefoon. Vooral de echte webwinkels doen het al tijden goed met forse stijgingen. In het vierde kwartaal groeide de omzet daar met ruim 9%. Ook de zogenoemde multichannelers, waarbij de webwinkel naast de echte winkel wordt gerund, zagen een stijging van 2,3%.
Er waren in het vierde kwartaal van 2024 minder faillissementen in de detailhandel dan in het vierde kwartaal van 2023. Het aantal kwam uit op 90 terwijl het totaal aantal faillissementen in de economie steeg met 14%. Tien procent van de ondernemers verwacht een verslechtering in het economische klimaat voor 2025.
Bron: Levensmiddelenkrant