VALENCIA – Na een bouwfase waarin meer dan 200 mensen in dienst waren, en een totaal bouwbudget van 10 miljoen euro, heeft de Spaanse supermarktketen Mercadona de 25e vestiging in de regio Tarragona geopend volgens haar nieuwe efficiënte winkelmodel. Het bedrijf zet met dit nieuwe model hoog in op de besparing van energie en CO2-uitstoot. Sinds de start van de implementatie van het moderne winkelmodel in 2017 investeerde Mercadano 95,7 miljoen euro in de renovatie van 19 vestigingen en de opening van 6 nieuwe zaken.
De nieuwe winkel biedt ruimte aan onder anderen een delicatessenzaak met versgesneden en verpakte ham, een parfumerie en gespecialiseerde cosmetica en meer schapruimte voor kant-en-klare maaltijden. Deze gerechten worden geserveerd in bakjes van natuurlijke materialen zoals composteerbaar suikerriet, karton of papier.
Energiezuinig
Voor de supermarkt van de toekomst heeft Mercadona het vertrouwde uiterlijk vernieuwd met nieuwe kleuren en materialen. Dit komt terug in zowel het interieur van de winkel als het exterieur. Het pand is uitgerust met tal van energiebesparende en milieuvriendelijke maatregelen, wat volgens de Spaanse organisatie zou moeten zorgen voor een besparing in het energieverbruik van 40% ten opzichte van haar conventionele winkelmodel. De winkelentree is voorzien van een dubbele glazen deur, die fungeert als tochtsluis. De wanden en plafonds zijn bekleed met thermische en akoestische isolatie, en het led-verlichtingssysteem wordt geregeld door de zones en tijden van de dag voor efficiënter energiebeheer. Daarnaast is het dak van de nieuwste vestiging uitgerust met 1000 vierkante meter aan zonnepanelen als onderdeel van Mercadona’s inzet om de vraag naar energie aan te vullen met hernieuwbare bronnen.
Realtime winkelbeheer
De elektronische apparaten in de vestiging zijn met elkaar verbonden en ook vanaf het hoofdkantoor bestuurbaar. Hierdoor is de supermarktketen in staat heel efficiënt in te kunnen spelen op vraag vanuit de winkel.
“Tot de nieuwe apparaten behoren onder meer de kassa, de weegschaal en het gebruik van elektronische tablets die papier vervangen om administratieve procedures uit te voeren. Dit alles maakt het mogelijk om processen te optimaliseren en het winkelbeheer in realtime te kennen, wat de besluitvorming vergemakkelijkt en bijdraagt aan meer flexibiliteit, vooral bij het beheer van verse producten”, laat Mercadona weten.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.